onsdag 2 april 2008

"Parodi är den främsta form av smicker"

Kan vi inte sluta nu. Allvarligt, parodifilmer. Hur kul kan de bli?

Nu är ju Titta vi flyger min favoritkomedi. Den var säkert hur lam som helst när den kom ut. Biobesökarna bah "Men Gud vad trist med en film som skämtar om flygkatastroffilmer". Och nu är den jättekul.

Kanske var det samma sak med Hot Shots, jag minns inte.

För det första bygger lyckade parodier på antingen subtil mitt-i-prick, eller överdrifter som ändå aldrig går över billighetens gräns.

Jag älskar till exempel Zoolander, trots att det är som att slå in en öppen dörr att parodiera manliga modeller.
Men balansgången mellan det subtila (Hansel som karaktär) och det överdrivna (Derek Zoolander) är briljant.
Detsamma skulle jag kunna säga gör The Simpsons till den bästa parodiska tv-serien någonsin.

Men så kommer nåt skit som Superhero som jag tvingades genomlida idag och förstör för oss alla. Jaja, superhjältar klär sig i spandex. Kul. Jaja, de saknar föräldrar och är töntar som får tjejen på slutet. Men kom med nåt nytt.

Okej då, svarar bröderna Weinstein och slänger in...Pamela Andersson i en tajt spandex-suit och låter henne visa brösten i exakt tre sekunder.

Kanske är det skitkul om tio år.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Men hallå, du måste väl skilja på "parodier" och genreparodier? Även om "Zoolander" driver med manliga modeller och modevärlden så är det ju ingen genreparodi som "Titta vi flyger". Dessutom är ju problemet med de här "Scary Movie" etc att de alltid ska bita av för mycket, det ska springas mellan olika filmer. Så var ju inte "Titta vi flyger", det var en enda historia. Jämför "Walk Hard", som har vissa tendenser till att vilja täcka in så mycket som möjligt, men som ändå håller ihop.
Så: "Superhero" - inte rolig nu, inte rolig om tio år, "Walk Hard" -mestadels rolig nu, kanske rolig om tio år.

Caroline Hainer sa...

Men hallå, ja det måste jag. Men hela Superhero är egentligen mer en parodi på Spiderman än en genreparodi även om den uppfyller genreparodins alla andra krav.
Men visst.