tisdag 3 mars 2009

Kris i befolkningsfrågan


Allt beror på inställningen till "pretantioner" och "seriositet".

Ser man schlagerspektaklet som ett försök till att framföra musik som förtjänar att tas på allvar, eller ser man det som en show där de medverkande är med i en lek där reglerna sträcker sig bortom de gängse.
Jag har ju som bekant svårt med pretentioner. Jag har svårt för modern konst, blir provocerad av konceptuella saker, fattar verkligen inte Fifth Avenue Show Repairs kläder (en organformad ficka på utsidan av en parkas. "En fin detalj" enligt A. "En ful, onödig klump som förstör en i övrigt schysst jacka", enligt mig).

Så.

Med det i bagaget är det inte så konstigt att jag applåderar Star Pilots i Melodifestivalen. Ett gäng dudes som har kul, klär ut sig och formar en mänsklig pyramid. Love it. De snor en låt rakt av, rycker på axlarna och tar på sig pilotglajjor. Det är bra.
Att uppskatta till exempel Sarah Dawn Finer, som går in i tävlingen med någon slags ballad som hon sjunger på allvar, är för mig svårare. Mycket svårare. (Att hon gör någon form av tackhälsning genom att sätta handflatorna mot varandra, mot bröstet gör att jag närapå ogillar henne) Hon har ambitioner, jag skulle vilja säga pretantioner med tanke på forumet. Och sånt tycker jag är uttråkande. Jag vill bli underhållen istället. Förra året hade Christer Sjögren min röst, han hade precis rätt attityd till det hela. Skön dänga också, och lite bensprattel.

...och det är precis här som mina åsikter skiljer sig från seriösa människor som till exempel DN-Mattias. Och det är precis här vi i tysthet agreee to disagree. För, som sagt, det handlar om en grundinställning. Och sådana är svåra att rucka på.

PS: Ja, det står alltså "Carpe Diem" intatuerat på "pilotens" arm. Vissa skulle hävda att det tyder på pretantioner men jag väljer att inte lyssna på det örat.

Inga kommentarer: