onsdag 25 februari 2009

Observationer från en dagstidningsredaktion


1. Man skaffar sig snabbt dyra lunchvanor när man jobbar på redaktion. Alla äter ute. Jag hänger på. Vågar inte ifrågasätta priserna på lunchen. Jag som är van vid frilansmåltiderna risgrynsgröt på tub alternativt yougurt och Rice Krispies.

2. Man blir tjock. Det fikas mycket. Bjuds det på fikabröd tar man, vare sig man är sugen eller ej.

3. Folk, och med folk menar jag läsare, älskar att klaga. Jag blir kallad saker som "hobbyjournalist" och "pucko" i kommentarer på bloggen. Detta är tydligen vardag. Bara att vänja sig säger kollegorna. Är facket informerat?

4. Man dricker varm choklad. Eftersom det finns maskiner som skummar mjölken om man trycker på en knapp.

5. Allt som ligger på ens skrivbord ses som en personlighetsmarkör. "Jag ser att du gillar Vanity Fair...huh".

1 kommentar:

Anonym sa...

Reflektioner:

Jag kör matlåda nästan jämt.

Önskar mig mer fika men ja.

På lokal-TV klagar de på oss om en annan kanal är brusig.

Varm "choklad".

Jag önskar mig ett eget skrivbord också.