måndag 18 februari 2008

I Love Europe

Såg Christer Sjögrens framförande av I Love Europe i helgen.
Fantastiskt.
Jag vet inte hur jag ska reagera.
På plussidan måste man ju säga att han är proffssig, Christer. Han vet sannerligen hur man för sig, hur man rullar med höfterna precis så oskyldigt att tanterna i Värnamo inte sätter kaffet i vrångstrupen, men så pass uttänkt att de nickar förnöjt.
En taxichaffis sa att han sålt mer skivor än ABBA i Sverige. Verkar troligt, dessvärre. Och i så fall mycket logiskt.

I Love Europe. Jag vet inte om jag hört inställsammare låt än Israels fredsbridag "Peace" för några år sedan. Framförandet involverade ett fång vita duvor.

Varenda rad i I Love Europe är klockrent på randen mellan ironi och folkpartistisk Europakärlek. MUF hade ju en tröja med texten I Love Europe för inte så länge sedan, om jag inte minns fel. Eller var det I am Europe?
Så helt fel ute är han inte, Christer. Han följer bara en skönt naiv tradition av oförfalskat Europa-smöreri.

Och sedan vann tydligen ett par bredbentsdansande tvillingar utan hår i helgen. De var med i SVTs morgon-tv i morse. De pratade i fem minuter men jag förstod inte ett enda ord! Det var bara fnitter, ryggdunk och nåt om att man inte kunde skilja dem åt.
De är enäggstvillingar.
Det brukar vara svårt, generellt.

En händelserik helg med andra ord. Tror Expressens rubrik "Carolas stalker portad från efterfest" sa det mesta.
Är det ett scoop eller är det ett scoop.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ett scoop.
Rongedal erkände för övrigt att de är "mentalt efterblivna" på presskonfan efter vinsten. Jag tog inte med det i min text. Kan ångra det lite.

Anonym sa...

Christer Sjögrens låt är en styggelse! Och att svenska folket röstade fram denna musikaliska avföring är en ren och skär katastrof! Vanligtvis brukar vi ju skratta åt Tyskland när de skickar in sådana här bidrag, och nu gör vi precis samma sak själva! Skan-jävla-dal! Jämmer och elände! Tvi vale! Fy för den svarte! (märker du hur engagerad jag faktiskt är av den här tävlingen? :))

Mirre sa...

Grejen med Rongedal är helt enkelt att de är två. Tänk dig själv- EN skallig falsettfarbror i tokröd outfit. Inte rolig. Men TVÅ stycken dito. Genast roligt.