söndag 14 januari 2007

Jag öppnar mina händer


"Jazzhands" är en underbar entertainergest. Vanlig inom vaudeville. Man öppnar händerna med handflatorna mot publiken och fingrarna totalt utsträckta. Sedan skakar man dem lite lätt. Och ler.
En underbar gest, som sagt. Förekommer i en lång och lätt plågsam scen i Little Miss Sunshine. Och givetvis Cabaret. Liza Minelli är grym på jazzhands. Hon var det i alla fall innan alkoholen tog överhanden.
Jazzhands anses på många håll vara ett exmpel på dålig smak. Det är grymt klichéartat och, som sagt, förknippat med pinsam vaudeville och Turteatern i Farsta. Men det är utan tvekan den totala entertainergesten och därför heter min blogg Jazzhands. För att min blogg kommer att vara all about entertainment. och för att min kompis Sofia insett att jazzhänder förekommer i långt många fler filmer och tv-serier vi båda ser på än något annat entertainmentfenomen. Stay tuned för bevis.
Dessutom är mina händer alltid öppna. Jag välkomnar er.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken underbar programförklaring! Och tack för att du uppmärksammat mig på "jazzhands". Givetvis har jag sett det för men först nu kan jag sätta ett namn på det. Tack!