tisdag 23 januari 2007

Journalistidioterna


Internationella junkets, där man i grupp intervjuar en filmstjärna i femton minuter, bjuder alltid på bisarra upplevelser. Man sitter där, en representant från varje land, och låter stjärnan svara på vitt skilda frågor. Det är efter en sådan pärs man fattar varför vissa helt enkelt vägrar ställa upp på intervjuer. Här är mina favoriter i kategorien "Bisarra intervju-upplevelser från utlandet".

1. All time fav är den jordnötssmakskande tysk som glider in till intervjun med 24-skådespelarna, viftar bort pressmaterialet med ett "I don't need that" och sedan hoppar på Julian Sands med ett "Good to see you! Where have you been, man? We haven't seen you around!".
Till saken hör att det i pressmaterialet stod allt om var skådespelarna "hållit hus" när de inte spelat in 24. Dessutom vet man väl, lite smått, att Julian Sands inte är en sån som syns överallt utan håller sig till skumma indieproduktioner och off-off-Broadwaypjäser. Men creds ska Sands ha som svarade tysken med ett skönt nedlåtande: "Oh, I've been around. But clearly we haven't been in the same places, you and I...".

2. Fet fransman i Cosbytröja, vid namn Henry, frågar Ben Stiller på Clouseau-engelska: "Do you zink comedy will alwayz be popular?"

3. Fransosen Henry, igen, som frågar Jude Law: "Who picked out your clothez today?".
Jude svarar "Eh. I picked them out myself...?"
Henry: "But non! Non, non, non you do not dress yourself, non?".
Jude: "Yes, I do.".
Henry: "But your zizter, she iz the stylist, non?" (bullrande franskt skratt) "She alwayz help you!"
Jude: "My sister? No. She is a photographer."

4. Jag intervjuar Alexander Payne och ställer en fråga om Thomas Haden Church. Av någon anledning formulerar jag mig såhär:
"Why did you cast Hayden Christensen as Jack?"
Jag inser inte alls mitt misstag innan Alexander Payne, cool as a cucumber, svarar:
"I did not cast Hayden Christensen as I did not think it believable with a teenage wine taster, with a keen eye for women on motorbikes."

5. Intervju med Mary Lynn Rajskub som spelar Chloe i 24. Jag frågar om hennes tidigare erfarenheter som ståuppare och hon går igång och har många bra åsikter om kvinnliga komiker innan vårt samtal abrupt avbryts av jordnötstysken som skriker: "Well, I don't care about that. All I wanna know is where is the gas? WHERE IS THE GAS, MAN?" och syftar på innehållet i säsong 5.

3 kommentarer:

jonny sa...

jo har erfarit att journalister inte behöver vara speciellt smarta.

Caroline Hainer sa...

...eller ens journalister.

running from what? sa...

damn damn, jag vill träffa fransmannen, jag vill att han ska flytta in min lägenhet, att han ska sitta i min soffa och prata. eller bara sitta där. då skulle jag aldrig någonsin gå ut igen.