måndag 24 mars 2008

Ho i ordet!

En bra grej att göra lediga kvällar är att spela customized sällskapsspel. Man spelar Alfapet, till exempel, men gör om det till snusk-Alfapet där man får extra poäng (dubbla!) för snuskiga ord.
Det brukar alltid bli intressanta kommentarer om huruvida ett ord är "snuskigt" eller inte. Man lär känna sina vänner på ett nytt vis.
Jag har till exempel yrkat på dubbla poäng för ordet "grov" men fick det inte.
"Våt" är en annan så kallad slamkrypare. Ständiga källan till diskussion är ordet "skönt" som vissa fortfarande hävdar bara betyder en sak.

(Jag tycker för övrigt inte att ordet "snuskigt" i sig förtjänar dubbla points. Vad det säger om mig vet jag inte)

Eller så tar man Jeopardy och skriver egna kategorier. Som "blodsjukdomar" och "brödsorter". Fast allra helst fräckare kategorier som "mobboffer", "svordomar", "könsord" eller - min favorit - "Ho i ordet", som Kennet körde för ett par år sedan.
500 poängsfrågan var "Ett annat ord för ett himla ståhej".
Svar: "Vad är holabaloo".

Inga kommentarer: