torsdag 20 mars 2008

Två incidenter i Högdalen en onsdag i mars

1. Jag ser Högdalens stolthet Jockum Norström ta ut pengar i bankomaten på ICA. Känner stolthet i hjärtat. High Valley!
2. Jag äter banan och kastar en blick på två fyllon vid tunnelbanan. Ett av dem säger: "Det är bara apor som äter banan".

Högdalen, som sagt. Där vilar mitt hjärta.
(Samt hos A).

Sen kommer Kalle och Mattias dit, båda med förortsbakgrund. Vi går till Hank's Heaven för en matbit men stoppas av öllukten som slår mot oss som en vägg. Går till Engelbrekt Matsal och Nattklubb, men Kalle blir rädd av klientelet som ser ut att kunna dra kniv av ingen anledning alls så det blir pizza på Pe-Pes.
Sen Norén. Finkultur i förorten. Höst och vinter. Alldeles för lite könsord och bråk men en mycket bra pjäs med sköna skådespelare som perfekt lyckades snörpa på munnen på ett sätt som jag tidigare bara sett tillgjorda noveau riche-människor på Lidingö göra.

Två repliker som satt sig:
"Du kan dra åt HELVETE med ditt kaffe!"
och
"Du har ett vackert kranium".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha ååh jag gillar punkt nummer 2 mycket mer än punkt nummer 1!

Högdalen har känts jätteaktuellt senaste tiden. Vet flera stycken som flyttat dit senaste tiden och alla älskar stället. Jag har aldrig varit där.

Caroline Hainer sa...

Åh, ska vi snacka Högdalen...mitt hjärta bankar redan. Det går inte att beskriva Högdalen. Runt 2002 nångång och ett par år däromkring bodde i stort sett hela min närmsta bekantskapskrets i High Valley, och det var som i tv-serien Vänner, jag lovar. Man träffades, med mjukbrallorna på, i centrum och handlade bröd på andrahandssortering (skitbilligt!). Sedan knallade man hem till varandra och sjönk ned i någons soffa (hej Kennet) för resten av kvällen och såg på trash-tv eller spelade spel.
En underbar tid.
Underbar.