tisdag 21 oktober 2008

Frilansproblem

Vad gör man när Skatteverket ber om "kompletterande inkomstuppgifter" och ens revisor är helt försvunnen? Jag har sökt honom i två veckors tid nu, lämnat meddelanden och mailat.

Skatteverket skickar en påminnelse. De vill ha siffror av mig. Siffror jag inte har koll på. Jag har aldrig ens sett årets deklaration. Jag lämnar en låda papper och tretton pärmar till revisorn någon gång i april och så är det bra med den saken. Han skickar en faktura. Jag har återigen köpt mig fri från ansvar.

Nu är de på hugget. De kräver siffror. Jag fattar inte ens vad som står i deras brev. Men revisorn är försvunnen från jordens yta. Vad gör jag? Har precis författat ett ytterst oproffsigt mail till någon handläggare på Skatteverket och bett om uppskov. Frasen "Snälla!" förekom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

I den situationen skulle jag få panik och tro att revisorn hade flytt till Mauritius med alla mina pengar.

...eh, I'm not really helping.

Jag tror nog att mailet kan funka, de är nog vana.

Caroline Hainer sa...

Tanken har slagit mig. Men eftersom jag knappast tjänar stash i fly-till-Mauritius-klass så valde jag att ignorera den tanken.

Å andra sidan tjänar nog hans andra klienter så pass mycket när jag tänker efter....AAAARGH!

Peter Hainer sa...

Ordnade det sig?

Kristoffer Viita sa...

Jag som länge dragit ut på att bli f-skattare ser detta som ett tecken på att dra ut på det ännu lite längre?

Thomas Bergsell sa...

Har du hittat revisorn ännu?