tisdag 31 juli 2007

I nördarnas fotspår

Spelkväll igår. Tiderna har förändrats när någon bryter upp klockan åtta för att "familjen kommer hem från landet", och någon måste "hem och sova". Inget ont i det. Men tiderna förändras.
Själv läste jag Harry tills det var dags att släcka lampan...halv elva. Fuck, mina sömnvanor är fortfarande wack, wack.
Fick förklara mitt Homer-uttalande igen. "Vad menade du egentligen med att alla har en pappa som Homer?"
Men asså...
När jag förklarade ("Alla kan se drag av Homer i sin pappa") så blev det lite nickanden. Jag måste göra fler generella, kontroversiella uttalanden. Jag sa visst "Det finns ingen som inte sett ett Simpsonsavsnitt i världen" till AOS också. Är inte det ett hett, kontroversiellt yttrande så vet jag inte vad som är. Förresten - här kommer ett till: Jag tycker att det är för mycket Homer i Simpsons. De senaste, typ, fyra, fem säsongerna fokuserar alldeles för mycket på honom och hans dumhet. Det är fel när det finns ett så fint persongalleri att ta av. Dessutom är det, till skillnad från vad amerikanska tittarundersökningar visat, inte alls kul när Homer gör sig illa. Han må vara en tecknad figur men när han gör sig illa är det som människa. Inte alls kul, som sagt. Now, hit me with your best shot, people.

16 kommentarer:

Anonym sa...

*Slentrian-aggressiv*

Jag påbörjar ihopsamlandet av hela Örebronx; vi ska gå man ur huse, med tända facklor, högafflar och hetskt humör ända bort till hufvudstaden och leka lynschmob utanför ditt fönster! Be afraid, be very afraid *monsterskratt och spökljud*

Nej, allvarligt skojat: hur kan folk över huvud taget bli irriterade över ditt första uttalande? Och, sorry to break it to you, men de andra uttalanden var inte så vidare värst kontroversiella heller. Kan du inte börja jämföra Simpsons med Nazi-tysklande, Tomas Quick, orientering eller nåt annat helyllemys? lär du få se på reaktioner! :D

Caroline Hainer sa...

Nej, jag tycker inte heller att mitt uttalande var något att hetsa upp sig över men tydligen. TYDLIGEN!
Folk och deras nojjor alltså...Jag fick mail om saken till och med. "Vad menar du?" and shit.

Anonym sa...

Jag är helt med dej på det. För mycket Homer gör att det ibland känns Family Guy. Mina absoluta favoriter är Marge och Lisa för de känns mest verklighetstrogna, de är inte alltid roliga men det är lättast att känna för dom när dom till exempel är ledsna.

Caroline Hainer sa...

Lisa är en så vacker liten person. "Alla" (!) önskar sig väl att kunna ha hennes moraliska kompass, och mod. Samtidigt som hon gör sina average åtta-åringsgrejer som att leka med Malibu Stacie och gilla Itchy & Scratchy. Jag tycker det gör henne väldigt levande och - if you will - verklighetstrogna.

Vad gäller mest verklighetstrogna håller jag med föregående talare om att det är Marge. Lätt.

Anonym sa...

Min lista:

1. Lisa
2. Marge
3. Texasmiljonären
4. Crazy Cat Lady
5. Burns bror som spelades av Rodney Dangerfield

Caroline Hainer sa...

Är det en lista på de mest mänskliga figurerna?

Anonym sa...

Nä, mina favoriter. Det är svårare att hitta mer mänskliga bland bifigurerna, man känner inte dom lika bra. Fast Smithers är ju rätt jordnära.

Caroline Hainer sa...

Aaaah...favoriter.

Caroline Hainer sa...

Den listan kan bli lång. Det finns många sköna figurer som bara dyker upp i ett avsnitt, eller ett fåtal, men som är riktigt bra. Som mannen med stroke som jobbar på Costingtons. Eller Sideshow Raheem, en riktigt skön svart panter.
Och det mexikanska biet Pedro som visserligen är med en del men inte har särskilt mycket att jobba med. "El yo-yo es grande" är en favoritreplik.

Annars...

1. Lisa
2. Kent Brockman
3. Comic Book Guy
4. Mr. Burns
5. Milhouse

Anonym sa...

Hur populär är egentligen Sideshow Bob? Enligt min egen statistik verkar han vara den minst populäre.

Caroline Hainer sa...

Enligt min statistik är han inte helt kul, nej. Inte ens när brorsan är med. Men nog har han sagt ett par odödliga repliker genom åren. Som att "Die Bart Die"-tatueringen på bröstet är på tyska. Och avsnittet där han tar över alla tv-kanaler är mycket bra. Trots allt.

Annars tycker jag Dr. Monroe är rätt trist. Men han är ju ute ur leken nu.

Anonym sa...

Jag tycker han är som roligast så länge man tänker på att han är som en ond Frasier Crane.
Varför är Monroe ute ur leken?

Caroline Hainer sa...

Nerdy facts:

"There was never an episode featuring Dr. Marvin Monroe's death. After playing a recurring role in the first couple of seasons, the writers of The Simpsons simply stopped using the character. In the episode "Who Shot Mr. Burns? Part Two," the hospital Mr. Burns stayed at was named Dr. Marvin Monroe Memorial Hospital. Finally, in "The Simpsons 138th Episode Spectacular" it is finally revealed that Monroe is intended to be dead.

HOWEVER, in season 15's Diatribe of a Mad Housewife, Dr. Marvin Monroe re-appears and mentions he had a long illness that kept him from being visible this last decade or so. The writers have not gone into this any further, so it's very uncertain whether Monroe actually died or if this is a joke the writers are playing on us. Time will tell, as usual."

Anonym sa...

Jaa men just det!

Caroline Hainer sa...

Exakt.

Anonym sa...

Vad fint att du påpekade att Homer också är en människa med känslor. Psykisk och fysisk smärta är inget att göra sig rolig över.
Vad ska våra småttingar få för uppfattning, de kan ju inte se skillnad på en tecknad människa och en riktig människa.

Kramiz