onsdag 25 juli 2007

..och så lite info.

Ja, just det. Något om filmen. Jag försökte att hålla förväntningarna låga. Jag har inte alls, som många i min omgivning, slukat trailerserna och försökt snoka. Faktiskt inte. jag vågade väl inte hoppas, skulle jag tro.
Mitt försvar inför tveksamheten var flera gånger detta: "Det funkade ju för South Park och Beavis och Butthead". I deras fall blev 90-minutersformatet skitbra. Ju. Så man kunde ju hoppas.
En annan sak talade för att Simpsonsfilmen också skulle lyckas: otroligt skickliga manusförfattare. Det är det gamla gardet med Groening, Al Jean och Brooks i spetsen som ligger bakom filmer. Järngänget som satte guldavtryck på seriens kanske absolut mest fulländade säsonger; de mellan 2 och 6.
Så visst fanns det en del som talade mer till filmens fördel än säg, Mr. Bean-filmen.

Så är det bra? Funkar det? Svaret är ja. Tveklöst, faktiskt, trots pajig handling och lite för mycket action för att vara...ja, vaddå. Homer?
Men varför gillar man Simpsons. Jo, persongalleriet, replikerna, referenserna och de säkra skratten. Och att få det i en och en halv timme är fantastiskt. Det blir tummen upp.

Det enda jag verkligen saknar är några klockrena gäströster. Jag fattar inte varför de uteblev. Det här var väl världens chans att slå världen med häpnad och bah "Men Gud, fick de verkligen BUSH att säga det där?" precis som de gjort så många gånger innan. Som att få Michael Jackson att vara med. Liz Taylor. Tony Blair. Och - gasp! - folkskygga Thomas Pynchon. Rupert Murdoch himself är inte heller illa.
Så varför slog man inte på stora trumman/triumfkortet där och pepprade på med den ena celebriteten efter den andre? Skumt.

On a lighter note, så är det här ett av ytterst få tillfällen där jag faktiskt tycker Bart är cool. Jag ser honom mer som en jobbig unge, en som finns till i programmet för eventuella småsyskons skull. Jag har aldrig riktigt sett honom som en figur man, eller någon, kan ha som favorit. Han har helt enkelt inte personligheten. Brat, javisst, men då finns det roligare brats att favorisera. Nelson, till exempel. Eller Jimbo Jones.
Men här får Bart faktiskt en egen scen som han totalt stjäl. Inte bara det, han imponerar. Jag ska inte avslöja för mycket, man lär märka vilken jag menar. Kan bara droppa att han visar en sida av sig själv man inte tidigare sett. If you know what I mean.

Så, in short: Jag kan pusta ut. Jag behöver inte ljuga och försvara filmen av ren sympati, som jag kanske måhända gjort med till exempel senaste säsongen av 24. Nej, jag kan, med handen på hjärtat, säga att det roligaste man kan göra till helgen är att se till att se Simpsonsfilmen på bio. Jag kommer i alla fall göra det. Igen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh jag är ändå så nervös! Jag är den enda i hela världen som inte gillade Lost in Translation så jag vet inte om jag borde se den här. Om jag inte gillar den, kommer jag kunna fortsätta se på Simpsons eller kommer jag ta det som ett svek?

Caroline Hainer sa...

Ekvationen är mycket enkel denna gång: gillar man Simpsons (på tv) så gillar man filmen. Så är det. Man får inte ha för höga förhoppningar bara, that is the key.
Och på fråga om svek...tja, vad tyckte du om South Park-filmen?

Anonym sa...

Well, den var ju bättre än Southpark på teve. Men på Simpsonsfilmen har jag inga förhoppningar överhuvudtaget egentligen. Jag har inte ens gjort det där Simpsonize me.

Caroline Hainer sa...

Det behöver man ju givetvis inte göra. Det är ett - visserligen roligt PR-stunt. För de som orkar. Typ jag. Nä men vaffan, se den på video då, det blir som ett extra långt avsnitt minus gäströster men plus actionscener? Kanske kan vara nåt. Vem som nu föredrar det senare framför det förra...
Idag ska jag ligga i stenhård Rocky-träning inför morgondagens utlovade SIMPONS QUIZ i DIREKTSÄNDNING. Kom igen, hit me with your best shot; kasta hit en svår simpsonsfråga. Jag måste öva.

Anonym sa...

Var hittar man Nyhetsmorgonklippet med dig i soffan? Och vilken biograf ska jag se filmen på Jag har så svårt att välja.

Caroline Hainer sa...

Soffan ligger uppe i morgon på tv4.se och under fliken NYHETSMORGON. Klippet på mig från igår ligger på tv4.se och under NYHETERNA. Man får kolla gårdagens 19.00-sändning. Sista inslaget.
Vad gäller biograf är det alltid knepigt. Jag har börjat köra pancho-style och gå på matinéer och sånt för att undvika pöbeln, men i det här fallet skulle jag nog råda att go all svenne och se den på typ Rigoletto. Storduk är bra i det här fallet, OCH det kan faktiskt vara kul att skratta tillsammans med folket. Skratta bör man annars dör man. Typ niobio på Rigoletto. Gets my vote. Om inte biljetterna var utsålda tills i morgon skulle jag gå dit. Och garva högst av alla.

Anonym sa...

En klurig fråga; när Texasmiljonären vinner kärnkraftverket från Burns och firar genom att skjuta i luften, varför stampar han då fyra gånger i golvet mellan varje skott?

Peter Hainer sa...

>varför stampar han då fyra gånger i golvet mellan varje skott?

ocd

>Det enda jag verkligen saknar är några klockrena gäströster. Jag fattar inte varför de uteblev

Kanske blir tidlos utan?
Simpson avsnitt med kandisroster fran 80ies kanske inget man drar ut fran hyllan i videoaffaren (om man inte ar ett stort fan, vill saga).

Anonym sa...

En tjej som skriver om film, diggar Simpsons, 24 och Heroes...

Jag är kär...

Caroline Hainer sa...

Vad betyder OCD?

Peter Hainer sa...

Obsessive compulsive
http://en.wikipedia.org/wiki/Obsessive-compulsive_disorder