söndag 6 januari 2008

Casting


Varför får inte Vince Vaughn fler mysroller?

Jag är hemma igen. Sömnig. Nära fem timmars väntan på Köpenhamns flygplats höll på att driva mig till vansinne. Jag fördrev tiden med att casta folk i mitt huvud medan jag tittade på Robbie Williams Live från Albert Hall. Den visades på en bildskärm. Good enough reason to watch.

Drömcastings, enligt min hjärna, efter en tolv timmars flygresa:

Om man gjorde en svensk version av Rosemary's Baby, kanske för teaterscenen:
Jan Malmsjö som Roman, och Yvonne Lombard som Minnie. Jonas Malmsjö som Guy för extra tension!
(En gammal klassiker, signerad Johan)

Varför har inte Robbie Williams fått en biroll i en Bondfilm, förresten. Kan inte han bli nya Q?

Tänk om Donnie Darko sattes upp på en svensk teaterscen. Då skulle Ola Rapace spela Gyllenhaals roll.

The Breakfast Club är egentligen ett stycke teater. Kammarspel. På svenska skulle Michelle Meadows vara Molly Ringwald. Skulle inte den där Måns Zelmerlöw kunna vara tönten? Ola Rapace (igen) får som vanligt spela killen med edge, och hans fru får väl vara weirdot då. Henrik Dorsin som rektorn? Och ett wildcard med Kim Sulocki som sportfånen med guldhjärtat. Sulocki är typ fyrtio men ser fortfarande ut som en tonåring. Precis som Emilio Estevez!

Om Vince Vaughn odlade skägg (och fem kilo mer trivselvikt) skulle han kunna spela riktigt fin psykolog. Alltså riktigt fin. Som när han coachar kids i Thumbsucker. Liksom Jeremy Piven. Hade han skägg och Cosbytröja skulle jag köpa honom som psykolog. Lätt.
Men Vince Vaughn skulle ju lätt kunna göra en Jim Carrey/Truman Show och ta sig an en fin liten roll där han får ha snedbena och slipover och sedan var den karriären igång igen och ingen minns skitfilmen The Breakup.

(Förresten, kan nån förklara varför både Letterman och Conan odlat skägg helt plötsligt? Är det en pun på att det gått typ två månader av manusförfattarstrejk? Ät det allt? Är det hela skämtet eller är det nåt jag missat?)

Billy Zane måste spela Mandrake (och det måste blir en film av Mandrake-serien). Lawrence Fishbourne måste spela hans sidekick. Heter han Lothar eller är det Fantomen? Kan inte han blir det Cuba Gooding Jr. som kan lägga till en "komisk twist" till figuren, för alla barn i publiken.

Och om det faller på att Zane redan spelat Fantomen borde rollen gå till en nedbantad George Clooney.

Borde faktiskt castas som gangster:
Johnny Knoxville

1 kommentar:

Steelwheels sa...

Hej Carro, ledsen att behöva krossa dina Mandrake-illusioner, men det blev Jonathan Rhys-Myers...

http://us.imdb.com/title/tt1020971/