måndag 14 januari 2008

Motsatsen till kvalitetstid är...?


Plötsligt går det upp för mig hur många riktigt, riktigt dåliga filmer jag sett i mitt liv. Vissa har jag dessutom sett två gånger.

Mycket är vännen Ks fel. han gillar Big Momma's House. Vad kan jag göra åt det? Ingenting, bara omfamna hans individualism och totala vägran till konformitet. Försök stå upp för att ni gillar Big Momma's House får ni se. Ni får inte använda ironi och ni får inte lägga till ord som "faktiskt" eller "postmodernism".
Att bara säga "Big Momma's House till exempel" på frågan om vilka filmer man gillar kräver mod, styrka och en total integritet.

Jag beundrar K för detta.

Jag gillar dessvärre (?) inte Big Momma's House. Men jag gillar att se film med vännen K. Vi har sett White Chicks tillsammans, till exempel. Och andra filmer vars framsidor i videoaffären pryds av tjejer i bikini och killar i gäng.

Vad kan jag göra? Jag gillar att ligga bredvid honom i den där skabbiga skinnsoffan och småskratta som Beavis och Butthead.

Men när jag står i videoaffären och bockar av den ena skitfilmen efter den andra i huvudet, så inser jag att jag fyllt uppskattningsvis tio veckor av mitt liv med ren och skär dynga. Tio veckor! På tio veckor hade jag kunnat uträtta underverk!

Ångest. Och vad gör jag för att dämpa min ångest? Ser Fletch II med K. Jag har inte ett ont ord att säga om Fletch men tvåan alltså...

5 kommentarer:

Kristoffer Viita sa...

Sett den nya American Pie: Beta House? Jag har hört att den är rätt kass...

Annars skulle jag vilja rekommendera Beerfest: En kille ramlar ned i en stor tank på öl, eftersom han inte kan simma måste han dricka sig ut! Eh ja.

Caroline Hainer sa...

Ska genast tipsa K! Han har En ryss i New York och Livet på en sandstrand i sin lilla videohög just nu, men han lär konsumera dem praktfilmerna på en eftermiddag.

Anonym sa...

Skräpfilmer FTW! Varför vara pretentiös och se kvalitetsfilm när man kan ha roligt med någonting hjärndött? Och man får samtidigt känna sig lite stolt för att man vågar hyra Will Farell-rullar!

Jag tror inte att de sura minerna från medmänniskorna beror på att man hyr dåliga filmer, utan för att de också skulle vilja göra det, men inte har ryggrad nog att ställa sig upp som en man och ropa Ja! Jag gillar också Blades of Glory!!

Min närmaste vän brukar för övrigt kalla mig Kungen av skräpkultur, vilket jag tar som en ovärderlig komplimang ;)

Kristoffer Viita sa...

King of crap på engelska, men det är ju stor skillnad på Blades of Glory och den femte uppföljaren till American Pie. En värld av skillnader faktist. Det är ju bara lumpare sm hyr Beerfest och whitechicks liksom. Och ni då.

Caroline Hainer sa...

Det är mycket riktigt skillnad på Blades of Glory (som jag verkligen kan stå för) och typ American Pie. Olika grader av crap.
John Candy är so not Will Ferrell. Som sagt - prova att säga att John Candy är din favoritskådis UTAN UNS AV IRONI och du får se några riktigt weird blickar från dinm omgivning. Det krävs mod. Jag säger det och jag säger det igen; det krävs mod!