tisdag 29 januari 2008

Vän av ordning

Jag älskar motargument i stil med "Jamen om vi tillåter X kommer vi snart tillåta både Y och Z".

Exempel: "Jag har inget emot homosexuella men om vi börjar tillåta homoäktenskap så kommer vi snart tillåta apor att gifta sig med varann eller barn att gifta sig med pedofiler. Det är bara det."

Idag läste jag en insändare med liknande retorik i City. Jag fastnade för den av flera anledningar men främst för att det är första gången jag läst någons insända försvar av sexism.
Det finns många tyckare av stilen "Varför ska vi förbjuda lättklädda kvinnor, de har ju så vackra kroppar!" (alltid med någon signatur i stil med "Gentlemannen") men den här var unik.

Under rubriken "Förbjud inte lättklädd reklam" stod det "Om vi förbjuder sexism kommer vi snart förbjuda allt möjligt".

Jag vet inte ens var jag ska börja när jag ska formulera mina tankar om den meningen. Kanske ska jag börja från slutet. Slutet av personens insändare. Den löd "Tunnelbanan är ingen sandstrand".
Nej, jag ångrar mig. Det komplicerar bara det hela. Jag ger mig. Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga.
Om jag tillåter mig att tycka nåt om den här insändaren kommer jag tillåta andra tycka något om mig och så kan vi ju inte ha det.

Inga kommentarer: