fredag 4 januari 2008

One more sushifrossa for the road

Snurrade runt i Ikebukkuro igar pa jakt efter snofsiga klader till brorsans stundande jobbintervjuer. Viktigt att se prydlig ut. Japanerna har gjort det till en konst. Jag undrar om det ar for att de ar sa sma som allt sitter sa snyggt pa dem? Och sa har de alltid fina skor. Eller har kladerna har ett slags gyllene snitt som gor att de sitter som vore de skraddarsydda pa den inhemska befolkningen?
Jag vet inte. Vet bara att jag kanner mig som en hobo fran landet nar jag satter mig bredvid en japan pa tunnelbanan, som till och med lyckas bara upp ett munskydd sa att det ser chict ut.

Na.

Vi sag ett agg igar. Ett superagg. En vasterlansk-looking tjej i tjugoarsaldern med sana dar tofsar i haret som Harajukutjejer har, och stora, fluffiga monsterstovlar som ser ut som moonboots fast gjorda av palsen fran en mupp pa fotterna. En svart kappa straight outta Omotesando. Till det en vaska med Jack Skeleton pa.
Vi sag henne i en mangabutik som vi besokte i trettio sekunder innan vi vande pa klacken. Det finns faktiskt granser.

Nar jag fragade Peter om han blivit buddist sa han att han inte ville bli ett agg. Jag fattar. Nu har jag sett ett akta praktagg.
Eller, pa antropologisprak, en som anammat begreppet GO NATIVE. Som de aldre antropologerna som besokte Afrika i tropikhatt och khakishorts men som borjade kla sig i banankjol och nasring. Jag gillade att lasa om dem. de kom dit for att studera och behalla nan slags objektivitet men kom darifran som voodoomastare eller bara native i storsta allmanhet. Jag har gjort mig skyldig till lite sant, saklart. Men herregud, man ska inte forsoka kid oneself. Det blir inte bra.

Har stod alltsa ett praktexempel pa agg framfor oss. Vit pa utsidan, gul pa insidan. Klart att hon star i en butik med manga. Nio vaningar, for att vara exakt, fulla av mangabocker, mangafigurer och - nagot intressant - stora garderober fulla av klader som man koper for att se ut som sin favoritmangafigur. Cosplay med andra ord.
Jag tycker att de dar skolflicksklanningarna ar hemskt snygga men det verkar svart for mig att komma undan med att ga omkring i en san pa Stockholms gator. Snacka om agg. Plus att jag faktiskt ar over trettio.

Det ar forresten min sista dag i Tokyo idag. Sushifrossa, here I come.

Inga kommentarer: