onsdag 2 januari 2008

En shoppingide varlden borde ta efter

...ar det som kallas for Happiness Bags (om man direktoversatter) eller Lucky Bags, som manga affarer erbjuder. Man koper grisen i sacken sa att saga, en igenbommad pase som kan innehalla vad som helst fran just den affaren men till ett bra pris. Alltsa vardet ipasen overstiger alltid priset pa Lucky bag! Jag kopte en for 120 spann pa Parcos snofsiga och alltigenom trendiga nedervaning, fran pappershandlarmarket Delfonics och fick en hel ICA-kasse med GRYMMA pappersvaror, som dagbok, pennor och anteckningsblock. Dessvarre alldeles for tunga for att ta med sig hem. Dammit!

En annan grej. Vad kan den har lilla grejen vara till for, tro? En liten laderring precis vid tandpetarna, pa bordet i cafeet med Japans storsta och franaste tartor? Kan det vara en oanvand servettring? Vad? Vad? Vad?
Men nej. Det ar ett elegant och diskret satt att fa notan pa. Sedan tar man den snyggt till kassan och pejar nar man atit klart.
(Man betalar forresten alltid genom att lagga pengarna eller kreditkortet i en liten korg. Man ger inte stash i handen. Man far heller inte stash tillbaka i handen. Jag uppskattar verkligen den typen av fascism!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har du sett några munskydd då? För jag antar att hela "pengar i korgen" på något sätt ingår i någon slags mikrob-fobi?
Fast jag har så mycket fördomar...

Caroline Hainer sa...

Munskydden ar for forkylt folk. Sa de inte smittar andra. Men det funkar bara pa Japaner. Vi outsiders ser ut som terrorister skulle vi kora munskydd.

Caroline Hainer sa...

kommentaren ovan ar fran min bror. Men jag haller med. Munskydd ses overallt och de gor min rord. Tank om alla tog ansvar sadar, da skulle jag kanske inte vara sjukt forkyld nu.

Caroline Hainer sa...

PS. Min brors svenska haltar lite efter sex ar av japanska och engelska. Som sista meningen ovan, som ter sig som en direktoversattning av antingen japanska eller nan slags alderdomlig RPengelska. Sott. Sa sott.