måndag 7 januari 2008

Saker jag vill se på riktigt

Jag har faktiskt sett en person halka på ett banaskal. Det är sant. Trots att jag sagt det så många gånger nu så att det lika gärna skulle kunna vara en lögn, som upprepats tills den blivit sanning.
Men i det här fallet fanns vittnen. Jag och Kennet såg en person halka på ett banaskal. Vi talar ofta om händelsen. Vi spelar upp den för varandra, som en liten enaktare. Vi spekulerar i hur bananskalet hamnade där, hur händelsen påverkat alla inblandade så här i efterhand och hur vi är lyckligt lottade som fick bevittna det hela.
Vi talar också om andra saker av liknande kaliber som vi vill se.

Jag brukar efterfråga
* Ett fyllo som ser nåt skumt och kollar på flaskan, på det skumma och sedan tillbaka på flaskan
* En öppen lastbil, gärna med hönor, som åker in i ett fruktstånd, eller ett hölass. Ingen skadas.
* Ett piano som ramlar ut genom ett fönster men missar en förbipasserande med en hårsmån.

Kennet brukar längta efter att se
* En person som får en blomkruka i huvudet, där krukan går sönder men jorden, med blomma i, stannar kvar på skallen.
* En som får ägg och bacon kastat i ansiktet så att äggen blir ögon och baconet en glad mun.

Men idag, hemma hos Kennet, kom jag faktiskt på det ultimata jag vill se. Jag vill se en St. Bernhardshund med en tunna runt halsen. Inget hellre. Det är det ultimata.

Det ska bli mitt mål 2008.

10 kommentarer:

Anonym sa...

"The bible would have gone right through my heart if it wasn't for the bullet in my breast pocket"
/Woody Allen

Anonym sa...

... Varför? Varför just en kaggeförsedd hund, stor som en smärre kalv?

Peter Hainer sa...

Haha, fyllot ar sa klockrent. Garna att han ar lite rund ocksa. Som Benny Hill.

Caroline Hainer sa...

Av uppenbara skäl, skulle jag säga Switch.
Eller okej, för att det är så mytiskt. Och för att chansen att se en St. B med brandy i en liten tunna är, ärligt talat, mer sannolikt än att se ett piano tappas från ett fönster. Så jag sätter allt mit hopp till jycken, och tänker fokusera all min energi åt att få se honom. I Alperna helst. Eller alpmiljö.

Anonym sa...

Tror nästan pianot är lättare att bevittna... För du vet väl att hela den där tunnbeklädda jycken är en myt, va?

[besserwisser]
Visserligen användes hundrasen i räddningsuppdrag men att de skulle ha haft en kagge runt halsen är något som konstnären Edwin Landseer hittade på helt på egen hand på 1800-talet (källa: Allt vi trodde vi visste, men som faktiskt är fel, fel, fel av Ulf Ivar Nilsson).[/besserwisser]

Peter Hainer sa...

Kan du inte grejja en liten en at Marius?
http://www.pups4sale.co.nz/saint_bernard_01_puppies_for_sale.jpg

Anonym sa...

Ja eller den där två gubbar bär ett stort glas mellan sig på en gata.
Eller där någon råkar ut för en bomb men inte blir skadad utan blir sotig i ansiktet, får ruffsig hår och ser lite snopen ut.

Caroline Hainer sa...

Ja, jag vet att jycken är fejk. Jag och "vännen" kollade upp det. Men jag fasthåller att det är för bra för att vara påhittat. Det MÅSTE vara sant. På samma vis som Marilyn Manson är Paul i En underbar tid. Det är för bra för att inte vara sanning.

Anonym sa...

jag skulle gärna se - och höra - en upprörd Jakob Eklund kommentera ett tillfälligt stillastående eller dito motgång ett överartikulerat och högljutt "Men. För. I. Helvete!", precis som i valfri film han spelat snut i.

Förslagsvis till en kassörska på Konsum eller en inspektör på bilprovningen.

Caroline Hainer sa...

Briljant. Helt briljant.