torsdag 17 juli 2008

Dark Knight (spoilerfri summering)

Summering: Två och en halv timme lång. En timme för mycket, kan tyckas. Och den timmen var alldeles fullspäckad med explosioner. Kalla mig konservativ, men jag hade hoppats på mer psykologiserande. Till exempel hade man ju gärna fått gräva lite i Jokerns eller Two-Faces bakgrund, och skissat fram ett mångfacetterat porträtt av en skurks bana mot mörkret.
Heath Ledger är dock en riktig stjärna såklart.

Sa jag att jag besökte inspelningsplatsen? Jag gjorde ett inspelningsrep för Dark Knight, på plats i studion. En enorm hangar mitt ute i ingenstans. Vi fick känna lite på Batmans motorcykel, klämma på Jokerns slitna, lila kostym och kolla in hans kumpaners clownmasker (creepy!).
Sedan fick vi äta medioker lunch i en matsal tillsammans med en drös statister som alla hade olika former av sjukhus/patientkläder på sig vilket kändes lagom surrealistiskt.
Senare gick jag förbi "den fina matsalen", där stjärnorna fick intaga sina måltider. Det var sött; en kafeterialiknande lokal men med rutiga dukar och ljus på borden!
Så sött.

Jag såg scenen som filmades dagen jag fanns på plats. Batman slår en "doktor" på käften. Jag tror bestämt de fick ta om det klippet tretton gånger.
De som säger att Christopher Nolan är perfektionist överdriver nog inte.

Inga kommentarer: