onsdag 30 juli 2008

Jag känner igen en nörd när jag ser en

Morgonsoffan är ingen morgonsoffa utan ett bord. Dockan är min, det är Enid i Ghost World, och tröjan jag har på mig under västen (väst!) är en tisha med The Goonies. Så jag drog minsann mitt nördströ till stacken i morse.

Men jag fick oerhört lite sagt, tyvärr.

Tar därför tillfället i akt och tillägger dessa viktiga saker som inte blev sagda:

* Att Mattias också skriver tv-boken tillsammans med mig (och just nördområdet är dessutom mer hans område än mitt. Trots att han saknar både glasögon och uppdragna brallor).
* Att Ernst Kirschsteiger är en fet nörd, en av de största vi har här i landet. Sätt på honom ett par bågar och lyssna till landets största förvåningsandetag när sanningen går upp för befolkningen.
* Att modebloggerskor (eller shoppingbloggerskor som faktiskt är en mer korrekt beskrivning) också är nördar, vår nutid kanske främsta exempel på sådana till och med.
* Att kvinnliga nördar är ytterst marginaliserade i samhället och tillåts varken vara sexuella eller coola. Till skillnad från manliga sådana. Orättvist!

Nej, istället fick jag än en gång outas som Simpsons-fan. Inte för att jag klagar. Men är det så intressant liksom? Jag följer serien och läser gärna Simpsons-kuriosa.
Så är det med den saken. Inte så mycket mer att orda om, anser jag.
Jag blev också kallad nörd, mot min vilja. Men det är ett snäpp upp från freak i alla fall! Så vem vet - nästa år kanske jag kallas "expert" eller "kunnig".

Och mitt efternamn uttalas, för övrigt, HAJNER. Ungefär som det stavas.

8 kommentarer:

Steelwheels sa...

Ja, var fan fick hon Hejner ifrån?! Det var galet. Såg krusningen kring din mun när hon sade fel, och jag gapade rakt ut: "Jävla keffa sommarvikare!"

Caroline Hainer sa...

Möjligen om det stavades "Heiner". Möjligen.
Men efter otaliga pre-bokstaveringar i telefon OCH en sista uttals-check INNAN sändningen blev förvåningen stor.

Som du mycket riktigt noterade.

Vet inte om det syns i rutan men den manliga programledaren gjorde också " " i luften när han kallade mig nörd.

Anonym sa...

I egenskap av journalist (och nörd/freak) borde ju ha koll på bildrättigheter på webben.
Our lawyers will be in touch...

Kristoffer Viita sa...

Airquotes är inte okej. Än mindre "...Du som är simpsonsnörd- även fast jag inte få kalla dig för nörd *leende*..."

Anonym sa...

Oh, det ska jag börja kalla mig för i stället för Buffy-nörd, Buffy-experten Katarina. Låter snajsigt det, eller kanske Katarina -
Oerhört kunnig Buffy-vetare

Anonym sa...

Ah, Goonies! Diggade tom dataspelet när det begav sig... och... där var man outad själv.

...kan man fråga hur ni definierar nörd, förresten?

Svenska Larm sa...

Jag tycker att det dryper av bitterhet härinne. Jag har varit med om värre grejer än att bli kallad "hejner" och "nörd".

Anonym sa...

Att jag missade det här. Iofs satt jag och gjorde nyheter i en annan del av TV4 då, rimligen.