lördag 26 juli 2008

Det utvalda folket

Liksom rockjournalister sägs vara misslyckade musiker kanske man kan hävda att regissörer på något sätt är misslyckade skådespelare.
Finns det en enda etablerad regissör som är snygg? Bara de som tidigare varit skådespelare i så fall (Sean Penn, till exempel. Clintan i unga år. Robert Redford och så vidare. Men inte tänker man väl på dem i första hand som regissörer?).
Kanske, eventuellt, att Oliver Stone i unga år skulle kunnat vara snygg. Kanske. Men det är en undantag som bekräftar denna regel: Regissörer tillhör de fulas släkte. I alla fall männen. Och de är ju i regel män.

De kan helt inte vara framför kameran, de platsar inte, så deras trynen förpassas till bakom. Jag blir mer och mer övertygad.

Det kanske tydligaste exemplet är Christopher Nolan, som jag dessutom hade äran att träffa förra året.
Han gör snygga filmer. Väldigt snygga filmer. Memento har en slags metallisk smak och The Prestige en underbart snygg-gotisk touch. För att inte tala om Batman Begins! Så visst väntar man sig att Nolan i alla fall ska ha en air av skönhet omkring sig, om än vag. Inte att han ska vara pigface-ugly? Men tyvärr. Han är ful som stryk.
Och så är det ju alltid.
Coen-bröderna, Tim Burton...alla coola filmskapare på sitt sätt. För att inte tala om Woody Allen men det säger ju sig självt. Dit går vi inte ens.
Säg en enda regissör som har ett utseende någon annan än dennes mor faktiskt kan kalla vackert!
Jag kommer inte på någon. Jag kommer på en del medelmåttor och "average Joes" som Paul Thomas Anderson och David Fincher. Men ingen snygging.
Wes Anderson har visserligen gjort ett ordentligt uppsving från Bottle Rockets nörddagar, mn envisas fortfarande med en Mr. Burns-hållning och en konstig page. Han är många saker, men snygg är han inte.

Som sagt: Regissörer är misslyckade skådespelare, filmens motsvarigheter till radioröster. Jag blir bara mer och mer övertygad.

18 kommentarer:

Steelwheels sa...

Jag tycker nog att både David Fincher och Bryan Singer är snygga... Och Richard Linklater, men han spelade ju med i Slacker, t ex så han kanske inte gills.

Caroline Hainer sa...

Jag anser nog att David Fincher är en total medelmåtta, utseendemässigt. Bryan Singer är liksom Wes Anderson en nörd. Till utseendet då. Men Richard Linklater kan man väl ändå inte kalla snygg...Nog gills han som regissör, men jag godkänner inte honom som snygg. Över min döda kropp. Är jag ensam?

Anonym sa...

Fast du koncentrerar dig, än så länge i alla fall, nästan uteslutande på american indie-folk eller i alla fall någon slags mainstreamindie. Jag har själv inte en aning, men hur ser Michael Bay ut liksom? Han har i och för sig en del andra saker än utseendet som talar emot honom...

Anonym sa...

David Lynch!!!!!!

Svenska Larm sa...

Guy Ritchie då? Eller Martin Scorsese? Eller Kelly Lynch?
Jag har tipsat om din blogg idag också. Så räkna med en ganska absurd trafiktillströmning.

Anonym sa...

jag tycker nog att det är lättare att komma på exempel som stödjer den här teorin än exempel som talar mot den. inte så heta: kevin smith, soderbergh, von trier, almodovar, tarantino, wachowski-bröderna, george lucas... i could go on.

Anonym sa...

Eh, David Lynch?!

Caroline Hainer sa...

Min reaktion överensstämmer med Mårtens.

Anonym sa...

Nå, er reaktion är misstänkt fittig. På båda punkterna, så det så.

/K

Anonym sa...

Spike Jonze är allt en liten indiegoding. Men annars har du ju fullständigt rätt.

Caroline Hainer sa...

Ställer mig kluven till Spike. Han har all charm en indieregissör kan tänkas behöva, och stil därtill. Men är han snygg? Både ja och nej. Ställer mig kluven.

Och Kristofer får vi ursäkta, han är lite omogen. Han gick i obs-klass när han var liten.

Steelwheels sa...

Men alltså, pratar vi alltså bara om regissörer vars utseende är liksom all-american, clean-cut och konventionellt? Är det som du menar med snygg? Jag fattar nog inte.

Caroline Hainer sa...

Snygga. Attraktiva. Som i ett annat liv hade kunnat spela romantic interest i en hyfsad film, inte nödvändigtvis blockbuster. Roman Coppola är ganska snygg. Långt ifrån clean-cut. Jag vet inte om han kvalar in som regissör, kanske mer manuskille och producent? Men visst, musikvideoregissörer är också regissörer.

Caroline Hainer sa...

Eller, njäe, jag tar tillbaka. Roman Coppola är rätt ful han också. Dock inte Sofia.

Anonym sa...

Styrkan i din tes blir bara ännu mer påtaglig när man tänker på att du utelämnat det kanske allra tydligaste argumentet - Todd Solondz.

Caroline Hainer sa...

Todd är ett mycket bra exempel av flera anledningar. Han kan i vissa kretsar kallas "cool", och buntas gärna ihop med Wes och gänget, som de nya, hippa nördarna. Men snygg? He ain't winnin' no beauty pageant.

Anonym sa...

Francois Truffaut. (tyvärr död)
Guy Ritchie är klockren.

Caroline Hainer sa...

Då kanske ytterligare en tes på plats: amerikanska manliga regissöer är fula som stryk?