måndag 7 juli 2008

Köttets lust

"Kötta" hette ett danssteg förr i tiden. Jag minns det från högstadiet. "Dags att kötta" sa jag igår när vi skulle steka lövbiff.
Men inget av det går upp mot dagens köttaktiviteter.

Jag ska skriva om kött i en tidning. Bra kött, hur man steker kött, hur man grillar och hur man långkokar kött. Nötkött, ljust kött, fågelkött och betydelsen av egengjord fond.
Kött.
Bara kött.

Jag pratade med en trevlig, köttkunnig tjej i morse. Hon hade kritvita tänder, fräknar och såg ut som hälsan själv. Ska man göra reklam för nyttig yoghurt eller köttets positiva inverkan på hyn bör man anlita henne som modell.
Jag hade ingen aning om att det fanns så mycket att säga - och kunna - om kött.

Som att lammet smakar och ser annorlunda ut på hösten, jämfört med våren. Som att man ska steka köttet "med kappan på" för att få det saftigt. Som att marmoreringen är jätteviktig, för det fettet smälter liksom in i köttet.
Kött, kött.

Kollade på bilder på kött, såg kött på nära håll, lärde mig vilka delar som heter vad (en T-bone steak innehåller oftast två olika sorters kött!).

Sedan handlade jag lax. Inte i nån slags protest utan av förvirring, tror jag. Trots att jag bara snackade om kött hela förmiddagen så kändes den som om jag gick på Atkins när jag drog därifrån.

Det blir lax ikväll.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fixa bild på henne!

Caroline Hainer sa...

Ska försöka. Jag är dålig på det där. Men jag lyckades i alla fall knipa en bild på Magdalena Ribbing i kassakön på NK Saluhall.

Anonym sa...

Vem?

Caroline Hainer sa...

Magdalena Ribbing? Vett-och-etikett-experten i DN som gett myndiga råd om vilka skor man får ha på bröllop och sånt i flera decennier (känns det som). Krulligt, grått hår och ett ansträngt leende.

Anonym sa...

Att jag inte har en aning, säger det någonting om hur hyfsad eller ohyfsad jag är?

Peter Hainer sa...

2 dagar sen fragade en Japan en annan Japan "ater/kan de ata gronsaker?"
(de som i utlanningar/icke-Japaner)

Funny stuff.

Massera kossor och bjussa pa ol ar val kanske lite for mycket, men de har kan sina grejjer och skryter ofta och mycket om det.

Sa, skont att det finns folk med insikt i kak, sasom dom har har.

Var kan mana lasa artikeln?

Caroline Hainer sa...

NK Stil, en kundtidning. Jag gillar den - mycket glassig med påkostade bilder.
Och ja, de har verkligen respekt för köttet de där köttmänniskorna. Det glädjer mig. De poängterade också gång på gång vikten av ekologisk/krav-skötsel. Det kan du ju hälsa de där valätande japanerna. Zing!