tisdag 5 augusti 2008

Fåfänga

Jag har förvånat ytterligare en person med mitt sidointresse.

Jag gillar smink. Skönhetsgrejor. Jag gillar att läsa på om innehåll i krämer och salvor. Jag fascineras oerhört av produkter med AHA-syra och jag letar efter den perfekta hudterapeuten (jag är nära målet, I can feel it!). Jag lägger ned oerhörda summor (och tid) på produkter för hud och hår.

En del har att göra med att jag har sk. problemhy. Jag vet inte, det är väl jag och Cameron Diaz som slåss mot acne i trettioårsåldern. Känns otroligt b. Men hon har ju en hel stab till sitt förfogande, redo med kortisonsprutor och kemiska peelingar så fort minsta rodnad dyker upp. Det har inte jag. Så jag måste liksom hålla mig själv à jour med senaste rönen.

Sedan är det roligt att måla. Kladda. Svärta ned ögonen. Ge sig själv lite solbränna. Bara sådär.
Jag har nip/tuck-at bort prickar i ansiktet, jag har försökt köra en vända permanent hårborttagning med pallade inte med smärtan och fick avbryta (abort! abort!). Hade jag råd skulle jag investera i en tandställning för att minska äppelkindsleendet.

Jag är med andra ord ganska intresserad av skönhetsprodukter och skönhetsprocesser. Detta förvånar folk. Varför? Jag vet inte. Ofta hör jag "Det hade jag inte väntat mig".

Jag vet inte hur en typisk skönhetsintresserad tjej ser ut, men uppenbarligen inte som jag. Är det en bra grej? Kanske.
Får det mig att skämmas mindre för min fäbless? Nej.
Har detta påverkat mina ratings på Compare PeopleFacebook? Nej. Jag är fortfarande 0% pretty, nicest hair och person I'd rather sleep with.
Satte...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Svaret är ju så enkelt! Den stereotypa bilden av en utseende-, smink- och hudvårdsintresserad tjej är ju inte att hon dessutom är smart och intressant och påläst, som du! Du drar helt enkelt ditt strå till stacken för att man som individ ska få vara intresserad av vad man/kvinna vill utan att sättas i ett fack! Tack för det!

Caroline Hainer sa...

Nu gäller det bara för mig att sluta mörka min hobby och låtsas att det bara är "en grej" liksom. En grej som alla andra grejer.
Men alla som sett mitt sminkbord borde anat något långt innan detta outande.

Anonym sa...

Åh... även jag. Är över 30 och har s.k problemhy. Och det enda som har funkat efter att envist och ambitiöst ha provat kräm efter kräm efter kräm och diverse tips&tricks är den alternativa vägen. Jag går hos en kinesiolog, käkar örtpiller och tammetusan men det hjälper. Faktiskt. Fast jag gillar fortfarande krämerna, numera i hobbyformat.

Smink däremot tycker jag är halvtrist. Men kläder och kräm, oj vad jag gillar kläder och kräm.

Caroline Hainer sa...

Breaking news: just nu kör jag en skitdrastisk metod med hudterapeut som forcerar, och en ny skönhetsregim med sex C-vitaminbaserade krämer som skall appliceras enligt strikt schema. Återkommer med resultat! Annars skulle jag säga att AHA is the shit. Man kan dock inte köra en sån kur på sommaren eftersom det fräter.