lördag 16 augusti 2008

Semester-lajvet

Dags att åka hem från landet.

Har bytt tröja nu. Den andra, som jag hade tre dagar i streck, luktade grillrök, bastu och sommarfuktighet. En ganska behaglig doft förvisso men det är sista dagen på landet och jag borde väl markera det på nåt vis.
Så jag tar på mig en ren tröja.
Samma jeans dock, uppvikta till knäna. Jag är rädd att vika ned dem, helt säker på att det ramlar ut fästingar, myror och tallbarr då.

Jag är ensam i hela Disneystaden, som det här lilla området är. Inte helt ensam, förstås, eftersom A är med. Men vi är helt själva på hela herrgården.

Jag har kanske inte förklarat - det är en liten, skön stugby med fem stugor det här, och så en fet, präktig herrgård mitt i alltihop.
Man ser i stort sett aldrig till de andra stugborna, så tennisplanen, minigolfbanan och båtarna är oftast ensamma och lediga. Precis som herrgården där man kan spatsera runt med en käpp och leka godsherre, eller grevinna.
A har åkt ut i en av båtarna med ett fiskespö, på jakt efter middag. Igår grillade vi på herrgårdens lilla terrass, och såg rådjur och fladdermöss. Sedan blev det bad.

Bastun står mitt på den lummiga stranden och luktar alltid på ett visst, träigt sätt. A är väldigt förtjust i den lilla träbastun, som har sett, och luktat, likadant sedan, gissningsvis, sjuttiotalets glada bastudagar. Träfanéer, några trötta åror och så en krispig trälampa i taket. Igår tog vi ett nattdopp. Det är första gången jag gör nåt sånt.
Ett värdigt avslut.
Nu åker vi hem.

Inga kommentarer: