tisdag 12 augusti 2008

Semesterskärselden

Det kräver mod, utålighet och disciplin att gå ned i varv och acceptera semestern.
Man får kväva impulserna att aktivera sig för sakens skull, att ringa samtal, kolla mail.
Man får stå emot skräcken inför naturens tystnad som jag fortfarande tycker är väldigt, väldigt spooky.
Man får försöka att inte freaka ur inför flugor, bin och mördarsniglar.
Man ska döda allt som har med de vardagliga vanorna att göra - endast då kan man nå semesternirvana - alltså avkoppling. Det är svårt, det tar lite tid

Har varit ute med ekan. Två timmar, tror jag. Blevb skrämd av en fet trollslända, stor som en bofink!
Har plockat hallon och röda vinbär från busken och langat in dem i munnen.
Har börjat lägga ett 750-bitarspussel.
Har hunnit upptäcka en fästing på foten. Blev vansinnig och hackade ihjäl den med det redskap som fanns närmast till hands - fjärrkontrollen.

Det är skärselden, det. Man måste göra sånt utan att tänka "nu gör jag som man ska göra på semestern".
Man ska bara göra det. Svära på bin, muttra om "badjävlar" och sluta tvätta håret. Idag har jag haft mysbrallor och skärmmössa. Skärselden, som sagt. På väg till målet - semesterfrid.
Snart där.

6 kommentarer:

Peter Hainer sa...

Sa vad gor du uppe med din blog!

;)

30-nånting sa...

Instämmer med föregående kommenterare. Men kul är det - och sant. För mig krävs det minst tre veckor i sträck för att nå semesterfrid. Men så är jag en bortskämd typ också med lååånga semestrar...

Anonym sa...

Tre dagar. Tar det för mig. Fast jag har ju aldrig någon garanterad semester, vilket gör att när det händer räcker det med tre dagar i sträck för att jag ska bli allt som innebär semester: oduschad, tröttseg, konstant småätande och uppdaterad på bokfronten. Det är ruskigt skönt.

Men hur man hanterar insekterna, det har jag fortfarande inte kommit på. Jag tycker till och med att harkrankar är läskiga.

Anonym sa...

För mig tar det ungefär 30 minuter - jag går in i semesterkoman även under helgerna. Antagligen därför som mina måndagar är så brutalt jobbiga!

Caroline Hainer sa...

Till skillnad från vad de tidigare kommentatorena tror så finns dte faktiskt en anledning till att jag bloggar denna vecka, men den anledningen kommer inte att uppenbara sig förrän på fredag...jag måste hålla tyst...det har med jobb och sånt att göra. Marknadsstrategi. Ni kommer förstå.

Fredag!

Peter Hainer sa...

*lyfter ena ogonbrynet*