lördag 31 mars 2007

Just another day at the Fox office...


Snart är det dags. Den 27 juli är det världspremiär för Simpsonsfilmen och det kan gå precis hur som helst. Vad handlar den om? Vem är med? Hur är den? En av de få människor på jorden som någorlunda har ett hum om vad som väntar är filmbolaget Fox frontperson Linnéa Wiklund. Här berättar hon exklusivt för Jazzhands om allt hon lyckats luska ut om sommarens bäst bevarande hemlighet. Liksom att man på Fox har dresscode om dagarna (se bild).

Hur stor kommer filmen att bli, Linnéa?
– Stor. Episk. Tänk "Sagan om Ringen". Tänk "Titanic". Tänk världens största donut. Och gångra det med tre.

Vad vet du om gäströsterna, förutom att de kommer vara out of this world?
– Det är konfidentiellt.

Funkar tecknad tv-serie till film-formatet eller ska vi vara oroliga?
– Simpsons funkar i alla format.

Vad säger USA-kollegorna om det hela? Någon insideinfo du kan dela med dig av?
– Det råder en nästan mytiskt tystnad från USA. De enda fem personerna utanför Gracie film (produktionsbolaget med Matt Groening i spetsen som ligger bakom TV-seriens alla säsonger och som gör filmen) som har fått läsa manuset fick sitta i ett enskilt rum, läsa varsin papperskopia och sedan köra dem genom en pappersförstörare när de lämnade rummet.
Jag var inte en av de fem.

Finns en svensk Homer?
– Min personliga åsikt är att det är alldels för svåra skor att fylla för någon annan än mannen själv. Men motbevisa mig gärna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Å, vilka förväntningar jag har på filmen. Alltså, jag tror kanske inte att det är helt lyckat med Simpsons i långformat men man hoppas ju ändå att det ska bli bra.

Min största undran är hur bra satiren kommer funka när man liksom måste dra ut på den i en och en halv timma.

Caroline Hainer sa...

Är också lite orolig, men inser att formatet har funkat tidigare: Beavis & Butthead do America och Southpark-filmen är ju fina? Men viss oro känner man ju.
PS: Hållutkik efter simpsonshusvagnen som åker runt och delar ut gratis donuts. Jo, seriously!

Anonym sa...

Nähä? Gratis alltså, vilken dröm... Sant där med Beavis och Sothpark. Speciellt Soutpark var ju faktiskt bra.

Caroline Hainer sa...

Ska snoka upp vilken rutt den tar men det är ett par universitetsstäder (Uppsala och Lund) och sedan tillbaka till Stockholm. Lyssna efter signaturmelodin - loopad! ; D
Donuts med rosa frosting, givetvis. Jebus!

Anonym sa...

Jag tycer trailern för filmen lovar gott. Min största rädsla är att filmen kommer att vara för kort. Jag ser gärna en mastodontfilm.

Anonym sa...

bra start