torsdag 1 mars 2007

Alla dessa idioter


Intervjuerna är över. Såg både galne tysken Frank och den feta fransosen Henry i cosbytröja i väntrummet, och frös till is. (Re-cap: Frank är mongot som frågade precis alla i 24 "WHERE IS ZE GAS?" och Henry droppade "Do you think comedy will always be popular?" under intervjun med Ben Stiller.)
Lyckligtvis var de inte i min intervjugrupp. Pew!
Då återstår bara en hysterisk italienare/italienska tänkte jag. Det är alltid tyskar, fransmän eller italianos som pajjar hela set-upen. Jag är ledsen men det är sanningen. Jag har varit med för många gånger för att kunna kosta på mig att ta bladet från munnen och lägga fram sanningen som den är: i intervjusammanhang ska man alltid undvika tyskar, fransmän och italianos. Det är ett faktum.
Mycket riktigt hamnade jag med en italiensk tant i min grupp. Hon hade en beanie på sig under hela eftermiddagen. Höll på att strypa henne. Allvarligt, jag knöt fingrarna i fickan. Höll på att skrika obsceniteter. Åtminstone säga till henne. Men vad skulle jag säga? Sluta fråga saker?
Som alltid tar de över hela intervjun och leder in den på pinsamma, osammanhängande och allmänt skumt, dåliga spår. Hon frågade Jane Fondas son var han stod i frågan om articifiell insemination (?!). (Detta har givetvis föga att göra med Danny Boyles scifi-film vi är här för att diskutera). Hon frågade honom sedan om han var katolik. Också helt out of nowhere. Han sa nej. Hon bah nej, jag tänkte väl det.
Hon frågade Chris Evans om han var "grön eller röd eller humanitär". Först var det ingen som fattade vad hon sa. När vi fattade så begrep vi ännu mindre vad hon ville. Han också. Han missförstod nog frågan (who didn't?) men svarade artigt att alla måste hjälpa till så gott de kan annars försvinner vår planet. Typ. Då frågade hon om han tyckte månen var viktigare än Internet och varför amerikaner gillar så dumma filmer. "Bara fransmän ser bra filmer".
Jag hamnade på fel fot med Cillian Murphy vilket gjort mig olycklig. Jag tänkte inleda med att vara trevlig så jag bah "Du har tappat lite av din irländska accent!" och han bah "Jag tror knappast att du är en expert på det ämnet".
Skitdag. Plus att jag är trött.
NOTE TO MR. MURPHY: I have a BA in English, I have taken courses in dialects AND I have lived in Belfast for a year."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vinner Cillian Murphy din "Värsta Intervjuobjekt Ever Award" eller finns det t.o.m. värre sådana? Och kan man ursäkta Murphys dåliga humör med att han innan varit i kontakt med de andra intervjuarna, mån tro?

Caroline Hainer sa...

Jag tror mycket riktigt att man kan ursäkta herr Murphy med att han träffat tysken Frank och fransmannen Henry innan. Men vaffan, I was just making an observation!

Anonym sa...

"månen viktigare än Internet?", genialt! Var hittar man hennes intervjuer?

Caroline Hainer sa...

Hon hade onekligen en egen definition av intervjuteknik, det får man ju erkänna. Hennes texter hör hemma i Corriere Della Sera. Typ Italiens DN om jag fattat det rätt. Där ser man.

Anonym sa...

hahaha! sorry att jag skrattar, men jag älskar grumpy irish guys. cillian verkar ju aldrig le i intervjuer, kan inte låta bli att tycka det är lite charmigt, men stackars dig! jag hade nog tagit livet av mig, alternativt tokflippat och bara skrikit: "i love you, cillian!" once a fangirl, always a fangirl...