måndag 9 juni 2008

En stor stark

Jag såg Hulken idag. Jag är imponerad, många saker till trots. Främst Edward Norton. Jag gillar inte Edward Norton, jag tycker att han är torr och träig hela tiden. Ibland ska han ju vara torr och träig, visst. Men när han ska vara snygg eller tuff?
Torrboll, säger jag.

Nå. Som forskaren gone mad är han ju faktiskt magnifik. Han försöker hålla låg profil, han är på ständig flykt och kämpar med att inte brusa upp.
Torrbollen är perfekt.
Och banne mig om han inte är lite snygg också, i all sin tråkighet! Dessutom skulle jag vilja säga att det faktiskt finns en och annan gnista mellan honom och Liv Tyler, vilket också färgar av sig på Nortons osannolika attraktion.

Alltid kul med referenser i filmer, och den som håller ögonen öppna (till exempel jag) ser att arméns helikoptrar och några vapen kommer från Stark Industries...och en rolig cameo som vakt.
I en scen får man också se innehållet i Livs/Bettys handväska och där ligger en blusher från Givenchy, vilket också är roligt eftersom Liv är deras poster girl.

Men tillbaka till sak. Edward Norton, den gamle kämpen. En bra grej är att han klär sig så fult genomgående. För det första klär sig forskare fult (Liv Tyler - också hon forskare - klär sig skitfult). För det andra klär sig män på flykt fult, och de har, liksom Banner, en lite för liten keps. Trovärdigt! Jag gillar det. I en scen får Liv nog och ber honom lossa lite på kepsen. "För liten? Ja, jag vet" suckar Banner generat.
Det är vackert.

Men så blir han ju arg ibland också, Bruce. Jag kanske är dåligt påläst men jag visste inte att upphetsning och vrede gick hand i hand för Banner. Både är dåliga. Både är pulsstyrda och resulterar i Hulken.
Och det är där det brister. Hulken ser så dataanimerad ut att det är sorgligt. Inte ens kul. Bara sorgligt. Som monstret i första Harry Potter-filmen. Som en dåligt animerad klump modellera. Det är ju trist. Och att han vrålar som King Kong. Varför måste han vråla som King Kong? Och dessutom sitta, bredvid Liv, alldeles tyst på en klippsats?
Var hittar naturmännen och gorillorna alla dessa klippsatser de kan sitta på och stirra på solnedgången?

Sedan har jag ju en förbjuden "thing" för Liv Tyler. Jag tycker verkligen att hon är världens nu levande vackraste kvinna.
Jo.
Jag vet. Lite guilty pleasure över det yttrandet. Men jag kan inte stirra mig mätt på henne. Och inte Bruce Banner/Edward Norton heller. Vilket kanske är främsta anledningen till att jag för en gångs skull helt och hållet köper hans rolltolkning.

3 kommentarer:

Urologen sa...

Jag är iallafall glad över att dom uppenbarligen (jag har bara sett de mångtaliga reklamfilmerna ännu så vad vet jag egentligen) har släppt den magsjukeframkallande lysande gröna hudfärg som Hulken hade i Angs version.

Jag var helt enkelt inte helt bekväm med den.

Anonym sa...

Konstigt det där med att de inte kan få rätt på animationerna. Nästan så att man tror att de med vilje satsar på lite retroanimation.

Caroline Hainer sa...

Sant. Obekväm är ordet. En obekväm grön färg, som jag skulle vilja påstå är nedtonad i sommarens version. Han är också ådrigare, vilket jag tycker är bra.