onsdag 18 juni 2008

Saker jag inte förstår

Listan kan göras lång. Modern konst ligger ständigt överst, men också modern dans.
Idag såg jag en dansfilm. En uppföljare, till och med. Step Up 2 the Streets heter den.

Dansen ska vara ett uttryck.
Med dans vill man uttrycka.
Jag är mest rädd att de ska ramla och slå sig när de snurrar runt sådär.
Det känner jag säkert eftersom jag inte dansar själv, och inte fattar att man kan lära sig falla/vara mjuk i kroppen/bli ett proffs så att man inte ramlar.

Men allvarligt talat, jag fattar verkligen inte modern dans. Som Bounce-dans. eller tänker jag för mycket? Finns det ingenting man ska "fatta" liksom? Det kanske "bara" ska vara vackert för ögat, man ska imponeras av de märkliga saker den mänskliga kroppen kan göra? Hur dansarna liksom är ett med musiken?
Vad?
Vad?
Jag sitter där i biomörkret och tänker enbart pensionärstankar som att det vore ju såklart trevligt om det går till så som i filmen att kidsen på gatan battlar i dans istället för att slå varandra, och att dans måste vara en trevlig form av kondition och så, speciellt när dansen också involverar social intergration såsom pardans.
Men fattar, det gör jag inte.
Hjälp mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh herre gud (Herre Gud?) Caroline. Det där får vi ta över en fika. Dans. Hur kan man inte förstå dans!? Det är ju ingenting att förstå. Det går ju bara rätt in i hjärteroten.
Fia aka Dancing Queen

Kristoffer Viita sa...

Step up 2 the streets dans är väl mest gymnastik till samtida musik, dvs sexig uppvisning av kroppar = kul att titta på.

Vanlig dans är sånt man gör om man vill visa upp sin kropp vilket förhoppningsvis är kul för någon av det andra/samma könet att titta på. "Vertikalt sex" som någon skrev.

Kristoffer Viita sa...

Detta tror jag dock inte gällar pardans. All dans som involverar mer än en person är nog ganska osexig när jag tänker efter. Därav är ju Step up 2 the streets/ you got served relativt sterila, pga sitt "crew" och Bounce-tänk.

Peter Hainer sa...

Modern dans i all ara, svar dans att forsta sig pa.
Sittdans tar val iallafall priset for mest pinsammaste dans.

Men nog om dans. Modern konst. Jag hajjar heller inte sant. Ingen appeal alls. Ingen standard att bedomma det med alls.

Med andra ord "jag fattar inte" = okay.