lördag 6 september 2008

Beautyblogg

Nya Bon är ute nu och jag skriver nya i dubbel bemärkelse; nytt nummer, ny logo. Och snart ny skönhetsredaktör nämligen undertecknad.
Nej, jag har verkligen inte övergett filmen. Jag breddar mig bara. Beauty har alltid varit ett intresse. Av flera anledningar. Min problematiska hy, filmstjärnor och antropologi är väl nyckelorden till varför det upptagit mitt intresse.
Från och med nästa nummer händer det men nyheten är officiell nu. Här och nu. Nu.
Jag kommer också att skönhetsblogga på bonmagazine.com från och med jättesnart men känner för ett litet inlägg här och nu på Jazzy. Om DATE-parfymerna. Ni vet, de där parfymerna light som var populära i mellanstadiet. En tjej för varje doft, med rejäla namn som Emma och Natalie. En färg fick symbolisera. Blå var frisk och sportig, medan lila var lite "tyngre" och orientalisk.
Samma koncept gäller fortfarande men det är fascinerande att se uppdateringen. Namnen är borta för det första, numera heter de D, A, T och E. Men samma uppdelning gäller i stort sett fortfarande, en frisk och sportig dam (ljusblå) och en mystisk och oriental-exotisk kvinna (lila). Men någonting har hänt. Den friska och sportiga kvinnan är för det första äldre, och för det andra sofistikerat bortlutad, hon ser inte ens på oss. Hon är numera namnlös, och vi är inte längre personliga med henne. Så hon stirrar bort från oss i en pose, medan hennes blonda, obehandlade hår ramar in det sofistikerade, nästan lite kyliga, ansiktet.
Men den exotiska kvinnan däremot, är kanelbrun med utländskt påbrå. Hon stirrar rakt fram, ut på oss, med hypnotiserande blick. Man skulle kunna säga kaxig, men utmanande eller uppmanande är nog mer korrekt. Eller okej, sexig. Hennes färg är syndigt svart, såklart. Och även hon är betydligt äldre än dels målgruppen och dels den DATE-tjej vi har i minnet. Hon heter D för "Dangerously Delicious". DATE har blivit vuxen. Tänka sig. Har även målgruppen det eller är det så att dagens trettonåringar mer ser sig som trettioåringar?

Inga kommentarer: