söndag 14 september 2008

Breaking news: cidern talar

Jag tillhör inte längre ligan där Adam Tensta, Sibel och Björn Gustafsson ingår. Vi som aldrig druckit alkohol. Tydligen ingår Elin Lanto också i vår lilla trupp, men hon kan ha smakat någon gång. Jag drack ett glas cider i fredags, det finns bildbevis. Det tog väl kanske en timme eller så. Sedan drack jag en halv 33cl-flaska cider (mer klarade jag inte) ett par timmar senare så sammanlagt en och en halv cider på fem timmar. Det är det mesta jag druckit i hela mitt liv.

Det känns lite tomt. Som en del av min identitet är förlorad.

Många frågar varför jag gjorde det.

Jag vet inte. Jag var egentligen sugen på en kopp te men det kändes ju som festdödaren nummer ett att ta en cuppa på fredagskvällen medan stämningen bara höll på att stiga. Vanligtvis är jag inte känslig för sånt. Vanligtvis dricker jag vatten eller en alkoholfri drink. Men så påstod Julia, med största, möjliga bestämdhet, att cider minsann inte smakar alkohol. I alla fall inte skogsbärscidern. Så jag sa, okej, jag provar men om den smakar alkohol och därmed är äcklig så får du dricka upp den.

Jag var helt säker på att jag skulle vinna. Att den skulle smaka alkoholism och fullgubbe och att en klunk skulle avgöra saken och att en tebeställning var inom räckhåll.

Men det smakade som smält Piggelin ungefär. Huh. Tänka sig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snart står du där med gubbkepan i pannan och pavan i mun, med halta barn som skymtar i periferin. Jag känner mig lite smutsig som deltagit i det här.

Caroline Hainer sa...

Det borde du! Att inte en enda av er sa något som ens nuddade vid "Är det en så bra idé det här?" är ju skrämmande. Ni såg bara på, kanske till och med hejade på, medan fördärvet tog sin början. "Det är inte människans ondska utan människans passivitet som är det hemska" som Martin Luther King sa.

Anonym sa...

Hade jag varit med hade jag stoppat dig. ALLA vet att cider är inkörsporten till tyngre drycker. Och du borde noga överväga vilket förtroende du har för dina så kallade "kompisar" efter det här.

Jag trodde du var på riktigt. The internetz, jag säger bara det.

;)

Caroline Hainer sa...

Friends don't let friends drink, jag vet. Dags för lite rensning i leden efter detta. Jag känner mig faktiskt lite utnyttjad. Jag litade på dem. I blindo.