onsdag 25 april 2007

"Cirque de So-lame!"


Har jag sagt att Blades of Glory är årets roligaste film? Nej, det har jag inte sagt. Och kanske är det inte heller sant. Men den är i alla fall kul och jag känner gott hopp inför framtiden när jag ser den. Jag är inte Will Ferrell-fan per se men man behöver ju inte vara Owen Wilson-fan per se för att inse Zoolanders storhet.
Precis som Zoolander (en av mina favoritkomedier all time) slår in öppna dörrar genom att parodiera manliga modeller är det givetvis öppet mål när man gör en film om manliga konståkare. Gayskämten haglar men det är finessen som räknas och där klarar sig Blades of Glory med bravur. Bonus: Superstjärnan Will Arnett och hans fru Amy Poehler i biroll som det konkurrerande konståkningsparet. Rolig trivia är att Will är en fena på skridskoåkning ("Jag kommer ju från Kanada" är motiveringen) och gör i stort sett alla stunts själv.
Det är svårt med komedier. Verkligen. Jag är beredd att se lite genom fingrarna på den lame-a storyn till fördel för många bra oneliners, sköna turer på isen och - faktiskt - de underbara konståkningskläderna som någon kostymör någonstans måste släppt precis alla spärrar för att skaka fram ur dennes flippade undermedvetna.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Alla Will Ferrells jag ser framöver kommer jag jämföra med Talladega Nights, som jag tycker är största komedihändelsen sen Dum & Dummare (och Strangers With Candy såklart). Just därför är jag inte övertygad av blades of glory-trailern, men nu står hela filmen på nerladdning!

Caroline Hainer sa...

Glöm inte Jon Heder! Det är minst lika mycket hans film som den gode Wills.
Jag fruktar att du inte kommer att hålla med mig om filmens storhet men man vet inte...ser fram emot dina two cents efter nedladdningen.

Jag tycker Arrested Development är världens största komedihändelse på senare år.

Anonym sa...

Vad innebär det där med two cents? Har vi någon svensk version av det?

Caroline Hainer sa...

Vi borde ha det! Det betyder typ "mina tankar". Jag tycker "my two cents" är ett fint uttryck. Dessutom heter Kent Brockmans typ debattprogram i Simpsons "My two cents", vilket förstås är genialt. Kent Brockman är min favorit, jämte Lisa. En inspirationskälla för alla oss som levererar nyheter.

Anonym sa...

Haha jaa! Fast Arnie Pie är ju grovjobbaren medan Kent är glidaren. Frågan är vem av dom man vill vara helst.

Caroline Hainer sa...

Ingen kan, som Kent, göra en höna av en fjäder vilket sensationsjournalistik is all about. Han är stjärnan! Min favorit är när Flanders hus brinner och Kent rapporterar på plats: "Fire...man's oldest enemy".

Caroline Hainer sa...

(Annat skönt citat: Mr Burns: "Since the beginning of time man has yearned to destroy the sun")

Kristoffer Viita sa...

Every friday, the weathergirl wears a tubetop!

Anonym sa...

Själv vill jag sätta filmen She's the Man vid sidan av Zoolander när det kommer till de bästa komedifilmerna. Fast den sistnämnda vinner nog ändå med en hårsmån - kanske för att det är en Ben Stiller-rulle.

Anonym sa...

Nu hänger jag inte riktigt med. Tycker folk här att Ben Stiller är rolig?

Caroline Hainer sa...

Ben Stiller is King, man. Eller okej, mannen är ju sjukt ojämn men ingen kan ta Zoolander ifrån honom. Ingen.

Och PS:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=603863

Anonym sa...

Men guu, det har jag aldrig hört någon säga förut. Det är som att säga att Will Ferrell inte är rolig tycker jag. Hela Zoolander tycker jag är en dålig film eftersom att Stiller är med alldeles för mycket. Till och med när det gäller Den Där Mary.

Caroline Hainer sa...

Som sagt, väldigt ojämn. Jag glömmer gärna Mystery Men och jag har inte sett mer än fem minuter av någon av de där Focker-filmerna (herregud!) men skulle ändå säga att Ben Stiller är en favorit. Mitt hjärta är stort och jag har överseende med stedtramp.
Men gästinhoppet i Extras då? Det är ju i alla fall kul...? Och The Royal Tenenbaums?

(PS. Det är weird. Det finns skådespelare som gör 90% ruttna filmer och ändå tycker man om dem: som Selma Blair och Drew Barrymore till exempel. Riktigt weird)

Anonym sa...

Fast jag har aldrig varit med om att han är sådär rolig som t.ex Ferrell, att det räcker med att titta på honom och man vet hur han tänker o känner och man skrattar åt just det. Det blir istället att man skrattar åt situationerna han hamnar i, som gylfscenen i Den där Mary eller diverse pinsamheter i Släkten är värst. Och de situationerna är roliga vem som än hamnar i dem.

Caroline Hainer sa...

Well...det är två olika skolor, antar jag, men av samma Frat Pack-mynt. Jag tycker Zoolander är jättekul, och gillar det nedtonade spelet i Royal Tenenbaums. Och hans inhopp i Extras, Arrested Development och Curb your Enthusiasm.

Humor är en svår grej. Själv tycker jag Titta vi flyger är det roligaste komedin ever. Jag vet inte vad det säger om mig, men troligtvis att jag inte har samma humor som dagens mer moderna människor.

Anonym sa...

Haha nä samma här. Minns den också som jävligt rolig. Och jag tycker nog fortfarande att Åh Vilket Party är den mest perfekta komedin nånsin.

Caroline Hainer sa...

Har du förresten sett Blades of Glory nu då?

Anonym sa...

Nä har inte fått tid än. Fick det bästa av Steve Martin och Gilda Radner från SNL på posten idag så det är första prioritering. Men ska försöka hinna med den i helgen!

Caroline Hainer sa...

Dude! de har jag också beställt men inte fått! Steve McQueen går före allt. Alltid. Han är faktiskt kung i mitt hem; ovanför sängen hänger den största planchen ever från Bullit och i bokhyllan står en Steve McQueen-docka som jag vårdar lika ömt som en moder vårdar sitt nyfödda barn.
Sex on legs!

Anonym sa...

Hehe, Steve MARTIN. Mcqueen har jag nog aldrig sett nånting med.

Caroline Hainer sa...

Ah...man läser vad man vill läsa antar jag.

PS. Napoleon Dynamite? Flipp eller flopp?

Anonym sa...

Flopp! Väldigt överskattad tycker jag. Den bygger ju på att saker som inte är roliga ska vara roliga just därför, t.ex långa tystnader och sådär. Jag tycker "klassiskt skoj" fortfarande funkar.

Caroline Hainer sa...

Ah, det var trist. Jag gillar den. Jag gillar också Todd Solondz-humor, The Big Lebowski, Wes Andersons två senaste och Ghost World. I hetaste laget är också klockren gammal, hederlig humor.

TV: Arrested Development, 30 Rock och Curb your Enthusiasm.

Inser att den här konversionen mer och mer liknar en debatt där två helt olika läger ska hitta minsta gemensamma nämnare att bygga vidare en framtid på. Svårt, men inte omöjligt.

Anonym sa...

Big Lebowski är fantastisk, trots att jag aldrig fattar den. Och Ghost World är också skön, men är den verkligen rolig?

Haha, men det är ju bättre det än att vi t.ex skulle sitta och jämföra Family Guy och Simpsons - en skitjobbig skitvanlig debatt som aldrig tar slut. Trots att det finns ett rätt svar.

Caroline Hainer sa...

Ghost World är otroligt kul! Killen med bar överkropp, Steve Buscemi i allmänhet, "If he is so weird, how come he is wearing Nikes?" och så vidare. Både haha-funny och lagom rolig.

Dagen vi börjar köra South Park vs. Simpsons är det kört.

On a different note: engelsk humor? What's up with that? Känner fler som gillar Little Britain. Me no understand.

Anonym sa...

Tycker i och för sej det är roligt när han ska göra en lista på sina intressen och det blir country, bluegrass och jazz. haha!

nää, southpark är ju bättre än family guy

Jag känner också folk som gillar Little Britain. Vad är deras problem? Jag gillar knappt The Office. När Bill Hicks var i livet och uppträdde sa hans publik att "vi kommer inte till dina shower för att tänka" eftersom hans humor var lite smartare. Och jag tycker hans publik hade rätt. Man ska bli serverad utan att behöva tänka, skämten ska bli skämt av sej själva.

Caroline Hainer sa...

South Park och Family Guy? Varför jämföra?

Conan sa...

Get a room! :-)

Caroline Hainer sa...

Antar att det betyder att konversationen är slut.