fredag 20 april 2007

Moderna mysterier


Hur funkar en sån här? De står i tvättstugor här och var. Har sett ett och annat pancho nyttja dem, eller också är det bara i min fantasi (ungefär som när jag fick för mig att lokala skomakaren har spik i mungipan och träskor). Mangeln är ett modernt mysterium, det är i alla fall säkert. En självklarthet två generationer bort, men en gåta för dagens moderna tvättstugeanvändare. För att distrahera mig från alla trolleritankar har jag bestämt för att lära mig bemästra den. Jag kallar projektet "Det var då". Mitt mål är att rädda mangeln från utdöende. Och att rädda mig själv från magin. Now, who's with me?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Efter år inom hemtjänsten så vet man redan hur en mangel fungerar... fast den moderna varianten, då. :) Den är elektrisk och jäkligt simpel, men funkar som den gamla hederliga från stenåldern.

Caroline Hainer sa...

Så du tycker att jag ska vara kvar i magiträsket med andra ord?
Har en idé om att prova massa annan skit på utdöende som att göra kroppkakor, stoppa sockor och använda läggvätska i håret. Kalla serien för "Det var då".

Anonym sa...

Magiträsket tycker jag faktiskt du bör lämna omgående efter Snuskpellen Som Gud Glömde... Det övriga låter som en utmärkt idé och särskilt det där med kroppkakorna... Som den halvölänning jag är så kan jag bara säga att de är magiska!

Peter Hainer sa...

Potterdockor? Mangel? Dude. Duuuuude.......dude.

Peter Hainer sa...

Annat att fordjupa sig i...Jonas har en bra lista pa 'saker som inte har namn men som borde ha ett namn'. Bland dom finns tillexempel den dar sista skvatten i skeden som blir kvar trots att man druckit upp sin valda dryck.

Just saying.

Caroline Hainer sa...

Ja, du kan kalla det en förvriden 30-årskris om du vill, dude. Istället för porsche och afrikansk magdans blir det mangel och potterdockor. Som för att klamra sig fast vid en svunnen tid. I dunno.

Jag tackar Switchbitch för stödet. Med lite mänsklig hjälp, och backning från fellow bloggare kanske jag kan ta mig ur beroendet. Magiberoendet.

Caroline Hainer sa...

Det finns en hel bok med sånt, som Douglas Adams skrivit. Är det inte den där The meaning of Liff, som vi hade hemma förut?

Caroline Hainer sa...

Och vad heter det när man efter en film bildar klunga tillsammans med sitt kompisgäng för att bestämma var man ska gå sen? Det borde finnas ett verb för det.

Kristoffer Viita sa...

Instruktionsvideo för användning av Mangel: http://www.youtube.com/watch?v=i_lp8iqCdqg

Steelwheels sa...

Jag brukar på min höjd snegla på mangeln när jag befinner mig i tvättstugan. Jag tror att den vill mig - och kanske många, många fler - riktigt illa. Min skepsis gentemot mangeln grundar sig säkert i Stephen King-novellen med samma namn, men också i dess anakronistiska närvaro. Som att se en spinnrock eller en ångpanna.

Vad gällande magi - jag har för mig att du på ett tidigt stadium vurmade för att klä dig i cape och cylinderhatt. Eller kanske det bara var för ett enda projekt... Minns du vad jag menar?

Jag är en gammal bekant som nyligen upptäckt din blogg. Kommer fortsätta att följa. Läser du min blogg kommer du att ögonblickligen förstå vem jag är.

Caroline Hainer sa...

En gammal bekant som äter lammentrecôte och dricker vin framför Scrubs, och markerar ett inlägg med "småborgerlig indignation". Har jag (haft) sådana förträffliga bekanta? Med hjälp av lite andra sköna clues i bloggen tror jag mig gissa att ditt förnamn börjar på F? Du är ytterst välkommen till Jazzhands. Känn dig osm hemma.