söndag 29 april 2007

Stoppa pressarna! Tiggardebatten inte över!

Breaking news! De är varken kriminella, religiösa eller streetsmarta. De är turister with a knack för lite extrapengar till resekassan.

Några citat ur Aftonbladets artikel:
Hundra meter ner på gatan står deras släkting, 20-årige Ondro, på samma sätt. Vaggande på knä. Deras sätt att tigga är ett nytt inslag i gatubilden.

"Han reser sig upp från den obekväma ställningen. Plötsligt ser han inte ut som tiggare längre. Han plockar upp ett paket cigaretter med slovakisk varningstext ur bakfickan och tänder en av dem."

8 kommentarer:

Anonym sa...

otroligt! det där har jag också avhandlat!

http://joeljosefsson.blogspot.com/2007/03/ny-trend.html

Caroline Hainer sa...

Otroligt, som sagt. Jag hade en ganska het debatt om det här på Jazzhands, med början 11 mars under rubriken "Observationer i den undre världen" och sedan under Tiggarcoaching, Till Paris på en gris, Worldwide hobos, "inte mer än en flaska vodka" och Londonrapporten.

Tror jag.

Anonym sa...

Så det är bara fejk alltihop?
Jag möter en tiggare på tbanan ibland som ofta har normaldyra kläder och stadiumkasse.

Caroline Hainer sa...

Fejk och fejk, de är väl inte störtrika direkt antar jag...?

Anonym sa...

fast man har ju tänkt den tanken också några gånger, att tigga lite

Caroline Hainer sa...

HAHA! Vad gulligt (shit, nu kommer väl Conan och fäller spydiga kommentarer igen. Skoja)!

Jag har inte direkt tänkt den tanken men kanske lite George Costanza/The Human Fund-tankar. Eller inte.

Kristoffer Viita sa...

Money for people :-) Men det funkar nog bara om man firar Festivus. Frågan är hur man sulel kunna ta tiggarstilen vidare, alltså till nästa nivå? Sitta i lotusställning med soundtracket till the fountain på en boombox brevid?

Caroline Hainer sa...

Eller som brorsan rapporterar från japan: tigga med små klockor!

http://mytwojazzhands.blogspot.com/2007/03/worldwide-hobos.html