fredag 2 februari 2007

COSBYSPECIAL: Intervju med Kalle Asplund


Varför äger du två böcker av Bill Cosby?
– Jag tillbringar ganska mycket tid på biblioteket i Solna Centrum, särskilt vid tidskrifterna och lådorna med utgallrade böcker. Där – bland barnböcker på kurdiska och gamla tyska lexikon – hittade jag i höstas Pappaliv och Mitt i livet. Tio kronor styck, förmodligen de mest prisvärda böcker jag någonsin köpt.

Har du läst dem?
– Eftersom jag snart fyller 30 och inte tänkt bli pappa på länge började jag med Mitt i livet, men jag var tvungen att sluta. När Cosby skriver om hur dålig fysisk form han är i reagerade jag med att själv börja få ont i ryggen och leta efter generande hårväxt i öronen, så lättpåverkad är jag. Pappaliv har jag liggande på toaletten och jag läser korta bitar när jag känner för det. Den är mer positiv i känslan, Mitt i livet är ju ganska mörk mitt i allt kåserande. Cosby vet att döden väntar runt hörnet.

Vad betyder Cosby för dig?
– Svår fråga. Söndagkvällarna framför tv:n med familjen Cosby (ätandes Mums-mums, alltid Mums-mums!) har präglat mig djupt. Alltid när jag ser ordet ”tofu” tänker jag till exempel på avsnittet där paret Cosby ska fira sin bröllopsdag och kocken på restaurangen de går till bara vill göra tofu. Det är roligt. Men min stora beundran för Cosby bygger förstås på att jag helt bortser från åren som programledare för Kids say the darndest things.

Vem skulle du vilja ge en cosbytröja till?
– Jag skulle vilja ge en till min systerdotter, Tilda. Hon har precis börjat på dagis och jag ser framför mig hur hon i vår sitter och leker i en vattensjuk sandlåda iklädd en kopia av Christer Petterssons favorit-Cosbytröja. Fast i kashmir. Det vore en subtil form av humor som jag hoppas att hon kommer uppskatta senare i livet.

Kalle Asplund är, förutom Cosbykännare, också krogredaktör för Allt om Stockholm. Bild: Aftonbladet/AOS.

Inga kommentarer: