onsdag 21 februari 2007

FöLJETONG: En trubadurs födelse. Del 4


Trubadurlöftet Kennet Sälling har haft sin fjärde lektion någonsin i gitarr. Tack vare förra veckans råd från musikanten Erik, och en och annan nyvunnen insikt har han bestämt sig för att gå vidare.

Hur gick det på lektionen?
– Läraren skämtade mycket om växthuseffekten den här gången typ "Var tog den där växthuseffekten vägen?", när vi sa att det var kallt i rummet.

Men hur gick själva lektionen?
– Jag hade inte övat alls vilket märkes. Inte bra. Panchot tog mig i vissa låtar! I fingerspel var hon fan bättre än mig vilket kändes väldigt surt.

Varför hade du inte övat?
– Bara inte blivit så. Dålig stil helt enkelt.

Men trubadurmålet står kvar?
– Det är tydligt, det kan du se av bilden.

Vad har du att säga om Eriks andra råd? Som att inte stirra dig blind på gitarrspelet, utan att hitta känslan istället?
– Det tror jag, det är mycket det jag kört på. Jag gillar att bära på min gura till exempel. Det är en bra isbrytare, skön snackgrej. Man skulle testa att bära på den ute på krogen? Kan också säga att utöver kurstiden satt jag och spelade jättemycket idag och klarade faktiskt att spela Flickan i Havanna! Så det ligger något i det. Jag sjöng också! Jag gillar förresten Eriks bild stenhårt, med ungen som hänger på axeln. Fantastisk, jag skulle vilja ha en sådan. Jag ska knycka en unge och ta en likadan.

Vad tror du om Eriks förslag att du skulle kunna tolka Dolly Parton på svenska?
– Mycket bra idé, det kan bli min grej. Bli Sverioges officiella, auktoriserade tolkare av Dolly på svenska. Det kan bli nåt. Tror verkligen på det. Väldigt bra förslag.

Vilket är ditt förspårng där?
- Vem har en Dollyklocka? Vem har en Dollybok? Vem ska gå och se Dolly live? Vem har lyssnat på Dolly sen man var elva år? Vem skulle aldrig svara nåt så enkelt som "Jolene" eller "9-5" på frågan om vilken hennes bästa låt är?

Har du accepterat att det ändå krävs hård träning?
– Jojo. Har försökt sy ett gitarrfödral också förresten men jag gjorde det för litet så det var svårt att få ned gitarren. Nån tipsade mig om en affär där de säljer gitarrfödral som är sydda av gamla skinnjackor och sånt. Så jag har fått nytt hopp. Och nästa gång ska jag fan slå panchot. Jag ska rocka röven av henne.

Inga kommentarer: