lördag 3 februari 2007

FÖLJETONG: En trubadurs födelse


Kennet Sälling har aldrig spelat gitarr förut men har som mål att under 2007 utvecklas till en trubadur. Jazzhands kommer som enda blogg i världen att exklusivt bevaka hans resa från amatör till fullfjädrad musikant. Det här är första mötet med den blivande stjärnan. Möt Kennet Sälling, blivande gitarrist och vissångare.

Varför vill du bli trubadur?
– Vem vill inte bli trubadur? Jag har en dröm om att bli den tjocka, jovialiska...nej, snarare den jobbiga typen som alltid släpar med gitarr på alla tillställningar och sätter sig och kör alla gamla bitar.

Vad vill du kunna köra?
– Lite frireligiöst, lite progg, lite Cornelis. Inget engelskt. Men jag skulle gärna vilja kompa snapsvisor.

Vad har du gjort för att nå detta mål?
– Köpt en gitarr på Rusta. Kostade 499 kr på extrapris. Först såg jag att de hade billiga giratter på Lidl men eftersom de strider mot arbetslagsstiftningar och hitan och ditan så kunde jag bara inte handla där. Så jag köpte på Rusta istället och när jag kom hem anmälde jag mig till en ABF-kurs.

Du har haft ditt livs första lektion, eller hur? Var det som du hade förväntat dig?
– Det var ungefär som jag hade förväntat mig, ja. Förutom att jag hade väntat mig ett större rum. Men det var hjärtlig stämning. Kufisk lärare, typ gubbe, som säkert spelar i band själv. Nån tjej sa att hon lyssande mest på indiepop och då sa han "Vad är egetligen indiepop, jag har funderat på det där".

Vad fick ni lära er i musikväg?
– Lite lätt hur man stämmer och hur man tar A-ackord. Alla satt och spelade A-ackordet och läraren sjöng Broder Jakob och Row, Row, Row Your Boat. Vi fick också lära oss accordet E7. Hemuppgiuften är att kunna skifta mellan de två ackorden. Det roliga är att om jag kan lära mig det så kan jag spela Lilla Snigel och Lunka på och Vi äro musikanter, Så går vi runt och Små grodorna. Så när nån har en firmafest på gång och börjar höra sig för om man "känner någon som kan spela visor" så kan jag svara ja. Sen kommer jag med ett stort leeende och spelar Vi äro musikanter, och går runt på festen med gitarren och sjunger för folk. Ska bli kul.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gitarr från Rusta! Det var nog så Cornelis och Dolly började sina karriärer.

För övrigt kan jag tipsa Kennet om Jan Hammarlund. Aekta trubadur.

Caroline Hainer sa...

Jag beundrar Kennets starka politiska övertygelser. Det kommer att göra honom till en bra trubadur. Han valde faktiskt att inte handla sin gura på Lidl av arbetspolitiska skäl. Så resonerar bara en äkta trubadur. Respekt!

Anonym sa...

han verkar glad i alla fall

Anonym sa...

Jag ställer mig tveksam till om Kennet kommer att lyckas, eftersom han valt bort den engelskspråkiga repertoaren. Vad jag vet så finns det ingen hobbytrubadur som inte inleder sin jakt på uppmärksamhet genom att spontant plinka på introt till Nothing Else Matters.

Caroline Hainer sa...

Kan det helt enkelt vara så att vi har att göra med en knepig definitionsfråga? Kanske är det VISSÅNGARE Kennet strävar efter? Men han väljer att benämna det TRUBADUR? Vissångaren har filthatt, skinnväst och tjock mage medan trubaduren har farfarströja, är av tanig art och jobbar extra i skivaffär? Någon som kan kasta klarhet på dessa två vitt skilda begrepp?