onsdag 7 februari 2007

FÖLJETONG: En trubadurs födelse. Del 2


Kennet Sälling har tagit andra steget mot trubadurlivet. Han har precis haft sin andra gitarrlektion någonsin.

Hur var det?
– Jag bondade lite den här gången. Åkte upp i hissen med en medmusikant. Hon frågade om min gitarr var bättre stämd nu, vi skojade lite om det. Jag snackade om att jag funderar på att köpa ett gitarrfodral för nu bär jag omkring på den i kartongen som man köpte den i. Finns en gubbe på kursen som skämtar om det hela tiden. ”Har du köpt en ny gitarr?” säger han. ”Javisst” svarar jag. Och så skrattar vi lite.

Vad gjorde ni på lektionen?
– Gick igenom nya ackord; D och A7. Mitt slag var inte så bra först men läraren visade mig. Läraren hade opererat ett finger och kunde ta ett D igen nu. Det var två månader sedan sist berättade han. De har förresten träpaneler i lektionssalen. Det tänkte jag på. Träpaneler och trägitarrer. Det är ju snyggt.

Vad spelade ni?
– Vi körde Lilla snigel. Helt plötsligt sa läraren ”Nu kör vi ett E-moll!”. Enligt boken är det inte förrän nästa gång. Var det för att vi var extra bra eller, tänker man då? Spännande. Låtvalet har ökat väldigt dramatiskt nu när vi lagt till tre ackord. En sång som hette Tom Dooley var skön. Vi kompade läraren på den medan han sjöng. Tom Dooley var det som dominerade efter Lilla Snigel.

Den är ju på engelska.
– Ja, jag måste nog gå över till det. Det verkar så.

Vad händer nu då?
– Ska åka och köpa en elektriskt stämgaffel. Det är viktigt att poängtera, vad jag förstår, att det bara är stora kedjor som gäller numera och det är synd. Förr fanns det en butik i Gamla stan som hade funnits där i hundra år men nu är det bara grossister som gäller, tydligen. Jag ska åka till en affär som heter Jam, vår lärare skojade om det och förklarade att det betydde sylt och att man spelar tillsammans och en tredje grej som jag inte kommer ihåg.

Fick du lära dig någon annat som är bra att känna till som trubadur?
– Ja, lite trivia. Förr i tiden kunde man stämma en gitarr med hjälp av telefonsignalen. Lyfte man på luren så var det ett A! Men som läraren sa, det var förr när det var Televerket. Numera så mycket nya bolag så det funkar inte längre. Standardiseringen med Televerket var bra för musikanterna.

Vad har du gjort i klädväg för att nå trubadurmålet?
– Jag har ju sytt ett par fräcka byxor som jag har med på bilden. Spelmannabyxor!

5 kommentarer:

blirger sa...

Den tredje borde vara "to jam" som att störa radiovågor. Eller så är det tredje att få något att fastna. något som sitter fast är jammed.

Anonym sa...

Bra Kennet...Varje försök till att bryta dominansen hos melodifestivals-idolvinnar-menlöshetsmiffona är något att sträva efter. Detluktar succé lång väg.

Caroline Hainer sa...

Jag kan inte med ord poängtera hur hängiven den mannen är. Har med egna ögon hört honom ta de första plonkande försöken till Jag har en gammal moster. Killen kommer att gå långt. Fortsättning följer.

Anonym sa...

jag vill höra kennet spela och sjunga. lägg upp nåt här!

Caroline Hainer sa...

Tror att det kan vara vanskligt att lägga upp nåt i ett sånt här tidigt skede. Han kanske känner att han nått målet för snabbt då och tappar lusten. Eller så kanske han känner att han inte är redo och då blir pressen för stor. Ja, du fårstår nog. Men han har sin tredje lektion ever i morgon, det blir rapport efter det.