söndag 4 februari 2007

Döden i vitögat!


Två huvudpersoner kommer dö i sista Harryboken. Jag sätter mina stash på Snape och Harry. Jag räknar inte med en diskussion om detta. Jag vet att ni Harryfans över tolv håller er i skymundan. Jag har valt att träda fram och välkomnar andra att göra detsamma (Erik, hör du mig?).
JK som tidigare visat styrka och allt annat än sentimentalitet beträffande avrättningar av viktiga personer, skulle mycket väl kunna ta livet att lille Harry. För att slippa fejkade uppföljare och shit. Men är det så bra? Ska inte det goda segra över det onda? Är inte det grejen?
Claim to fame: jag har intervjuat lille Daniel Radcliffe som spelar Harry i filmerna. Han var your average 16-year-old, och visade mig crazy grejer har kunde göra med sin arm och med sin tunga (nej, inget sexuellt). Han kunde vrida axeln typ 180 grader, och snurra tungan på massor av konstiga sätt. Sånt uppskattar jag.
Poängen var i och för sig denna: att han sa till mig, att när de höll på att spela in senaste filmen (som kommer 31 juli) så pekade JK på "flera av grejorna i scenografin" och sa "Spar den där och den där, för ni kommer behöva använda dem i sista filmen".
What does it all mean....?
JK är jävligt bra på marketing.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sätter också mina savings på Harry, men tror du inte att hon passar på att mula Voldemort istället för Snape? Ingen onding kvar, ingen hjälte kvar, serien slut. Resten av nazisterna hamnar i Azkaban. Eller?

Fast spin-offs eller prequels får man nog räkna med. Prequels tror jag stenhårt på när kulorna börjar tryta efter några år på en lyxjakt med Diddy i St. Tropéz. Om hon inte hittar på nån helt ny grej att mjölka. Lär hon ju när jag tänker efter...

Caroline Hainer sa...

Intressant, intressant. Du har helt klart en poäng. Om inte annat så för att köra hela balansgrejen. Det som Voldemost känner, känner också Harry. Dör Harry dör Voldemort och så vidare. Du har helt klart en poäng, som sagt. Kanske får Snape ett annat öde? Azkaban or worse?
Annars är jag mest orolig för hur hon ska få till det med balansen. Jag menar konflikten har ju vuxit upp till orimligt stora proportioner. Förut var det Harry mot V. Nu är det Harrys (eller Dumbledores, if you will) hela ARMÉ mot Voldemorts entourage. Kommer sista boken, som sjunde Narniasagan, bara bli en enda stor strid och inget mer?

Den spin-offen jag skulle vilja se, förresten, är annars tvillingarnas succésaga. Typ "Hur man lyckas i affärsvärlden, enligt Weasley-metoden".
Skulle gärna följa deras väg till framgång. Snacka om att skratta hela vägen till banken.